این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۵۴
عنوان فارسی
ارتباط هوش اخلاقی با سلامت روان در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: توجه به سلامت روان، از جمله وظایف مهمی است که انتظار میرود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کنار کسب علم به آن توجه ویژه داشته باشند. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان، رابطهی بین هوش اخلاقی و سلامت روان آنها را مشخص نماید. روش: پژوهش، کاربردی و شیوهی گردآوری و تحلیل دادههای آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی پژوهش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد ابرکوه میباشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 299 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد هوش اخلاقی و پرسشنامهی سلامت روان میباشد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: دانشجویان در ابعاد درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش و دلسوزی وضعیت متوسط داشتهاند. همچنین بین هوش اخلاقی و سلامت روان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد و در بین ابعاد هوش اخلاقی، فقط بعد مسئولیتپذیری رابطهی مثبت و معنیدار با سلامت روان دارد. نتیجه گیری: با توجه به این که هوش اخلاقی اکتسابی است و با سلامت روان مرتبط است، آموزشهایی که منجر به رشد هوش اخلاقی دانشجویان میشود، میتواند موجب افزایش سلامت روان و در نهایت بالا رفتن سطح علمی دانشگاه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش اخلاقی، سلامت روان، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Ethical Intelligence and Mental Health in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Attention to mental health is one of the important tasks that universities and higher education institutions are expected to pay special attention to. The purpose of this study is to determine the relationship between ethical intelligence and mental health among students. Method: This is an applied study and method of collecting and analyzing data is descriptive and correlational. The research population of the Payame Noor University is Abarkuh branch. The sample size was calculated on the basis of the Morgan table 299 people. Method of sampling, stratified random sampling and data collection tool, is a standard questionnaire for ethical intelligence and mental health questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient. Results: Students had moderate status in terms of integrity, responsibility, forgiveness and compassion. There is also a positive and significant relationship between ethical intelligence and mental health. Among the dimensions of moral intelligence, only liability dimension has a positive and significant relationship with mental health. Conclusion: Given the fact that moral intelligence is acquired and related to mental health, education that leads to the growth of students' ethical intelligence can lead to increased mental health and ultimately an increase in the academic level of the university
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical intelligence, Mental health, Students
نویسندگان مقاله
سید رضا پورسید |
سید مهدی پورسید |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-74&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات