این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۵۵-۱۵۸

عنوان فارسی پیش بینی میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی با استفاده از سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه
چکیده فارسی مقاله زمینه: با توجه به نقش فضای مجازی در جامعه و قشر نوجوان این پژوهش با هدف "بررسی رابطه سواد رسانه ای و  شایستگی های فناورانه با میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سوادکوه" انجام شد. روش: روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سوادکوه به تعداد 984 نفر بود که مطابق جدول کرجسی مورگان 287 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سوادرسانه ای، شایستگی های فناوارنه و اخلاق در فضای مجازی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود مکرر تحلیل شد. یافته ها: بین سوادرسانه ای و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین شایستگی های فناورانه و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه چندگانه وجود دارد و 6/78 درصد از واریانس اخلاق در دنیای مجازی به وسیله سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه تبیین می گردد. سوادرسانه ای پیش بینی کننده قوی تری برای اخلاق در فضای مجازی است. نتیجه گیری: با کمک به تقویت و بهبود سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه دانش آموزان می توان زمینه بهبود اخلاق آنان در دنیای مجازی و در نتیجه کاهش آسیب های دنیای مجازی را فراهم کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوادرسانه ای، شایستگی فناورانه، اخلاق، فضای مجازی

عنوان انگلیسی Predicting the Level of Familiarity with Ethics in Cyberspace Using Media Literacy and Technological Competencies
چکیده انگلیسی مقاله Background: Regarding the the role of cyberspace in community and adolescence, this study was conducted to investigate the relationship between media literacy and technological competencies with the level of cyberspace ethics among female high school students in Savadkoh city. Method: This research was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study consisted of 948 Second high school students in the city of Savadkouh that According to the Krejcie Morgan table, 287 of them were selected by stratified random sampling. The research tools included literacy questionnaires, artistic competencies and cybersecurity ethics. Data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis. Results: There is a positive relationship between media literacy and cyberspace's ethical familiarity of high school girls in Savadkoh. There is a positive relationship between technological competence and cyberspace's ethical familiarity of high school girls in Savadkoh. There is a multiple relationship between Media literacy and technological competence with Cyberspace's ethical familiarity of high school girls in the city of Savadkoh, and 78.6% of the variance in cyberspace's ethical familiarity is explained by media literacy and technological competence. Media literacy is a stronger predictor of cyberspace's ethical familiarity. Conclusion: By improving students' media literacy and technological competencies, students can improve their ethics in the cyberspace and thus reduce the harm of the cyberspace.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Media literacy, Technological competency, Ethics, Cyberspace

نویسندگان مقاله مهین چناری |


اعظم شبستانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-75&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات