این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۸-۵۳
عنوان فارسی
الگوی برنامه درسی « اخلاق کاربردی» بر مبنای مولفه های شهروند جهانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: تربیت شهروندی جهانی مفاهیم ومهارت های خاص را با گسترش ابعاد آنها تقویت می نماید.هدف این پژوهش طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » دوره کارشناسی بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام است . روش :روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات «زمینه ای» است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه های استان قم وکلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه های استان قم است که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای تعداد 135 استاد عضو هیات علمی و 180 نفر دانشجو از میان آنها انتخاب شد.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته دارای 62 گویه و با پایایی 84/0 استفاده شد.به منظور آزمون فرضیات پژوهش از آزمون آماری خی دو استفاده شد . یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نظرات اساتید و دانشجویان در رابطه با ارزشیابی الگوی پیشنهادی برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » مبنی بر مولفه های شهروندی جهانی در سه بخش دانش ، نگرش و مهارت 95% هم سویی وجود داشت و اختلاف معناداری بین نظرات آنها مشاهده نشد . نتیجه گیری: بنابراین الگوی تایید شده جهت طراحی برنامه درسی آیین زندگی : اخلاق کاربردی مطلوب است و با تالیف برنامه درسی فوق بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام می توان به تربیت دانشجویان کارامد کمک کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شهروند جهانی ، برنامه درسی ،آکسفام ، اخلاق کاربردی
عنوان انگلیسی
Curriculum Model of “Applied Ethics" Based on the Components of Global Citizenship.
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Global Citizenship Education reinforces specific concepts and skills by expanding their dimensions. The purpose of this study is to design and validate the desired curriculum model of "Lifestyle: Applied Ethics" undergraduate course based on the components of Oxfam Global Citizenship. Method: The method of the present research is "field" research. The statistical population of the study includes all faculty members of humanities faculties of Qom universities and all students of educational sciences of Qom universities. Using stratified random sampling method, 135 faculty members and 180 students were selected from among them. A researcher-made questionnaire with 62 items and a reliability of 0.84 was used to collect data. Chi-square test was used to test the research hypotheses. Results: The results showed that there was a 95% concordance between the views of professors and students regarding the evaluation of the proposed curriculum model of "Rite of Life: Applied Ethics" based on the components of global citizenship in three areas of knowledge, attitude and skill and there was no significant difference between opinions. Conclusion: Therefore, the approved model for designing a lifestyle curriculum: practical ethics is desirable, and by writing the above curriculum based on the components of Oxfam Global Citizen, we can help train efficient students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Global citizenship, Curriculum, Oxfam, Applied ethics
نویسندگان مقاله
فهیمه روزبه |
عزت الله نادری |
مریم سیف نراقی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-37&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات