این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۲۱

عنوان فارسی الگوی بازاریابی درگردشگری سلامت با تاکید بر مولفه های اخلاقی
چکیده فارسی مقاله زمینه: توجه به مولفه‌های  اخلاقی علاوه بر جنبه‌های انسانی، موجب افزایش تمایل مراجعین خارجی برای دریافت خدمت در حوزه گردشگری سلامت در ایران می‌گردد. هدف پژوهش کنونی، بررسی اهمیت مولفه‌های اخلاقی در الگوی بازاریابی گردشگری سلامت است. روش: روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان مراکز درمانی و واحدهای فعال درحوزه گردشگری سلامت دانشگاه‌های علوم پژشکی بود که تعداد 630  نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده به عنوان نمونه آماری تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بود و به منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد کلیه مولفه‌های الگوی بازاریابی پژوهش، بر گردشگری سلامت نقش مثبتی دارند. همچنین یافته‌ها بیانگر نقش و تاثیرگذاری مولفه‌های اخلاقی الگوی بازاریابی همچون رفتار دوستانه و احترام‌آمیز، بیان شفاف هزینه درمان و ... بر ترویج و موفقیت گردشگری سلامت بود. نتیجه‌گیری: الگوی بازاریابی پژوهش نشان‌دهنده نقش و اهمیت توجه به مولفه‌های اخلاقی در گسترش و رونق گردشگری سلامت بود که بر این اساس باید مسئولین و سیاست‌گذاران ذیربط در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط، جدای از در نظر گرفتن مولفه‌های متداول و مطرح در الگوی های بازاریابی حاضر، به نقش مولفه‌های اخلاقی توجه ویژه نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری سلامت، بازاریابی، مولفه‌های اخلاقی

عنوان انگلیسی Marketing Pattern in Health Tourism with Emphasis on Ethical Components
چکیده انگلیسی مقاله Background: Paying attention to the moral components, in addition to the human aspects, increases the desire of foreign clients to receive services in the field of health tourism in Iran. The aim of the present study is to investigate the importance of ethical components in the health tourism marketing model. Method: The research method is an applied descriptive-analytical. The statistical population of the study consisted of all staff of medical centers and active units in the health tourism area of the Nursing Science Universities and 630 of them were selected as a statistical sample using simple sampling method. The data gathering tool was a questionnaire and for data analysis, factor analysis and structural equation modeling and LISREL software were used. Results: The findings showed that all components of research marketing model have a positive role on health tourism.  The findings also showed the role and influence of the ethical components of the marketing model, such as friendly and respectful behavior, transparent expression of the cost of treatment on the promotion and success of health tourism. Conclusion:  The research marketing pattern indicated the role and importance of attention to ethical components in the expansion and prosperity of health tourism.  Accordingly, the relevant authorities and policymakers in the elaboration of related policies and programs, apart from taking into account the common components of present marketing patterns, should pay particular attention to the role of ethical components.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health tourism, marketing, Ethical components

نویسندگان مقاله ایروان مسعودی اصل |


فاطمه نجفی پور مقدم |


سمیه حسام |


محمود محمودی فراهانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-45&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات