این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۷۶-۸۲
عنوان فارسی
جایگاه هوش اخلاقی در مدیریت اعتماد سازمانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که میتواند چارچوبی برای عملکرد صحیح انسان فراهم آورد. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه هوش اخلاقی در مدیریت اعتماد سازمانی مؤسسات اعتباری است. روش: تحقیق از بُعد هدف، توسعهای-کاربردی و از لحاظ روش آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کلیهی خبرگان و متخصصین علوم مدیریتی و مدیران ارشد بانکی بوده که 25 نفر از آنها بهصورت روش نمونهگیری غیراحتمالی (هدفدار و قضاوتی) انتخاب گردیدند. در بخش کمّی نمونه آماری336 نفر شامل کلیهی کارکنان مؤسسات مالی و اعتباری خراسان رضوی که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهی انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده که روایی آن به صورت صوری و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. مقدار این ضریب برای هوش اخلاقی 83/0 حاصل گردید. دادههای جمعآوری شده بهوسیله تحلیلهای عاملی اکتشافی و تاییدی و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد که هوش اخلاقی در مؤسسات مالی و اعتباری خراسان رضوی از هفت مؤلفه تشکیل میگردد. همچنین هوش اخلاقی به میزان 79% در تبیین واریانس مدیریت اعتماد سازمانی نقش دارد. نتیجه گیری: یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی اعتمادسازی مدیران، هوش اخلاقی آنان است. بر این اساس پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و مسئولان سازمانی ارائه می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش اخلاقی، موسسات مالی و اعتباری، مدیریت اعتماد سازمانی
عنوان انگلیسی
The Place of Ethical Intelligence in Management of Organizational Trust
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Moral intelligence is one of the dimensions of intelligence that can provide a framework for proper human functioning. The purpose of this study is to investigate the position of moral intelligence in the management of organizational trust of credit institutions. Method: The research is developmental-applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of method. The statistical population in the qualitative section includes all experts and specialists in management sciences and senior banking managers, 25 of whom were selected by non-probabilistic sampling method (purposive and judgmental). In the quantitative part of the statistical sample, 336 people including all employees of financial and credit institutions of Khorasan Razavi who were selected by two-stage cluster sampling. The main research tool was a questionnaire whose validity was tested formally using exploratory factor analysis and its reliability was assessed with Cronbach's alpha coefficient. The value of this coefficient for moral intelligence was 0.83. The collected data were analyzed by exploratory and confirmatory factor analyzes and structural equations. Results: The findings of this study show that moral intelligence in financial and credit institutions of Khorasan Razavi consists of seven components. Ethical intelligence also plays a role in explaining the variance of organizational trust management by 79%. Conclusion: One of the factors affecting managers' trust is their moral intelligence. Based on this, practical suggestions are provided to guide managers and organizational officials.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical intelligence, Financial and credit institutions, Organizational trust management
نویسندگان مقاله
اعظم ملکی |
محمود قربانی |
سید اکبر نیلی پور طباطبایی |
حسینعلی نیرومند |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-143&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات