این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۰۶-۱۱۳
عنوان فارسی
تحلیل رابطه رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان: نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: سازمانهای دولتی برای اثربخش بودن رسالت خود، نیازمند بهبود رفتار اخلاقی مدیران و کارکنان میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رفتار اخلاقی مدیران در میزان بطالت اجتماعی کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجیگر رفتار شهروندی-سازمانی در سازمانهای دولتی انجام شد. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه کلیه مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد بودند. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد نمونه مورد بررسی در این پژوهش برابر با 375 نفر بود. برای آزمون فرضیات تحقیق از پرسشنامههای استاندارد برای سنجش رفتاراخلاقی مدیران، رفتار شهروندیسازمانی و بطالت اجتماعی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان رابطه منفی و معنی داری دارد. نتایج همچنین نشان می دهد که رفتاراخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری دارد. نتایج رابطه منفی و معنیدار رفتار شهروندی سازمانی با بطالت اجتماعی و رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان با توجه به نقش میانجیگر رفتار شهروندی سازمانی را نیز تایید میکند. نتیجه گیری: مدیران سازمان های دولتی با بکارگیری رفتارهای اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون ایجاد اعتماد، شایسته سالاری، تعالی بخشی، رفتارهای حمایتگر، رفتارهای مدبرانه، تسهیم دانش و رفتار احترام آمیز با مدیران همکار و توسعه روابط بین فردی میتوانند نوعدوستی، جوانمردی، تواضع و فروتنی، وجدانکاری و فضیلت مدنی را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش رفتارهای غیراخلاقی و بطالت اجتماعی خواهد گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، بطالت اجتماعی
عنوان انگلیسی
Analysis of the Relationship between Managers Moral Behavior & Employees' Social Futility: The Mediating Role of Organizational Citizenship Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Government agencies need to improve the ethical behavior of managers and employees in order for their mission to be effective. The aim of this study was to investigate the role of managers' moral behavior in the level of social invalidity of employees, considering the mediating role of organizational citizenship behavior in government organizations. Method: The research method was descriptive correlational. The community consisted of all managers and employees of government agencies in Kohkiloye and Boyer-Ahmad Provinces. Simple random sampling was used to select the samples and the number of samples studied in this study was 375 people. To test the research hypotheses, standard questionnaires were used to measure managers' moral behavior, citizenship behavior, organizational behavior, and social-vanity. In order to analyze the data with Smart-PLS software, the method of structural equation analysis and path analysis using the least squares method (PLS) was used. Results: The results showed that managers 'ethical behavior has a negative and significant relationship with employees' social futility. The results also show that managers' ethical behavior has a positive and significant relationship with organizational citizenship behavior. The results of a negative and significant relationship between organizational citizenship behavior with social invalidity and moral behavior of managers with social invalidity of employees according to the mediating role of organizational citizenship behavior are also confirmed. Conclusion: Managers of public organizations can use ethical behaviors and behaviors such as building trust, meritocracy, excellence, supportive behaviors, thoughtful behaviors, knowledge sharing and respectful behavior with co-managers and developing interpersonal relationships. Friendship, chivalry, humility and modesty have increased employee conscientiousness and virtue, the promotion of which will lead to a reduction in immorality and social futility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی طاهری |
کرم الله دانشفرد |
عبدالخالق غلامی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-147&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات