این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۲۳-۱۳۰
عنوان فارسی
ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: رفع دغدغه چگونگی تربیت اخلاقی دانشآموزان با ارزیابی کارکرد مولفین میسر خواهد شد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد تبیین ارزشهاست. روش: این پژوهش با ترکیبی از روشهای مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا انجام شد. جامعه تحقیق را متون مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد. جامعه آماری علاوه بر کتابهای درسی پیامهای آسمانی دوره اول متوسطه شامل اساتید شاغل در دانشگاههای استان همدان در رشتههای علومتربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنان به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتابهای نامبرده به روش تمام شماری بررسی شد. روش نمونهگیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــعآوری دادههــا و از روشهای آنتروپی شانون و تاپسیس بــرای تجزیــه و تحلیــل دادههــا بهرهبرداری گردید. یافته ها: یافته ها حاکی است که خبرگان درباره 10 مولفه از رویکرد تبیین ارزشها به وحدت نظر رسیده اند و وضعیت کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی پایههای 7، 8 و 9 بر اساس بازتاب مولفههای رویکرد تبیین ارزشها در محتوای کتابهای مذکور به ترتیب حائز رتبه 3، 2 و 1 میباشد. نتیجه گیری: توزیع مولفه های رویکرد تبیین ارزشها که می توانستند تاثیرگذاری قابل توجهی در تربیت اخلاقی دانش آموزان در راستای شفافسازی ارزشهای اخلاقی در مواجه با تضادهای ارزشی داشته باشند، در محتوای کتابهای پیامهای آسمانی به صورت نامتوازن است. بنابراین عملکرد مولفان کتابهای نامبرده بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد مذکور نیازمند تجدیدنظر می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، تربیت اخلاقی، رویکرد تبیین ارزش ها، کتاب های درسی، پیام های آسمانی، مولفان
عنوان انگلیسی
Evaluating the Function of Heavenly Messages Textbook Authors Based on the Values Explanation Approach in Moral Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Concerns about how to educate students ethically will be addressed by evaluating the authors' performance. The purpose of this study is to evaluate the performance of the authors of celestial message books based on the reflection of the components of the value explanation approach. Method: This research was conducted with a combination of documentary study methods, fuzzy Delphi and content analysis. The research community consisted of texts related to the research topic. The statistical population, in addition to the textbooks of the heavenly messages of the first year of high school, included professors working in the universities of Hamadan province in the fields of education, psychology and theology, 40 of whom were purposefully selected as a statistical sample. Were. All the contents of the mentioned books were examined by counting method. The sampling method was available from the research community and continued until it reached theoretical saturation. Fish, researcher-made questionnaire and researcher-made content analysis checklist were used for data collection and Shannon and TOPSIS entropy methods were used for data analysis. Results: The findings indicate that experts have agreed on 10 components of the value explanation approach and the performance status of the authors of 7th, 8th and 9th grade celestial message books based on the reflection of the components of the explanation approach. The values in the content of the mentioned books are ranked 3, 2 and 1, respectively. Conclusion: Distribution of components of the value explanation approach that could have a significant impact on the moral education of students in order to clarify moral values in the face of value conflicts, in the content of celestial message books as It is unbalanced. Therefore, the performance of the authors of the mentioned books based on the reflection of the components of the mentioned approach needs to be reconsidered
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, Moral education, Value explanation approach, Heavenly message textbooks, Authors
نویسندگان مقاله
شیما عطار |
فائزه ناطقی |
نصراله عرفانی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-149&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات