این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۸، شماره ۲۲، صفحات ۲۵-۳۲
عنوان فارسی
تاثیر عوامل فرهنگی-رفتاری بر تعامل اعضای هیات علمی با اطَلاعات علمی در اینترنت: یک مطالعه ی موردی
چکیده فارسی مقاله
مقدَمه: پژوهشهای بسیاری بر لزوم برخورداری از تجهیزات و زیرساختهای لازم برای تعامل با منابع اطَلاعات علمی در اینترنت توجه کردهاند، اما میزان اهمیَت عوامل فرهنگی-رفتاری در طول این فرایند راازیادبرده اند. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی شرایط موجود و اثر عوامل فرهنگی-رفتاری بر تعامل با اطَلاعات علمی در اعضای هیات علمی دانشکده مدیریَت و اطلاع رسانی دانشگاه ایران بود. روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش بنیادی کیفی- توصیفی ست. ابزار این مطالعه انجام مصاحبه و پرسشنامه ی مستخرج از مصاحبهها ست. جامعۀ پژوهش اعضای هیات علمی دانشکده مدیریَت و اطلاعرسانی پزشکی می باشند. یافته ها: این پژوهش نشان داد که اعضای هیات علمی در دانشکده مدیریَت و اطلاع رسانی در تعامل با منابع اطَلاعاتی وب-پایه با مشکل مواجه اند. ریشۀ این مشکلات بیش از آنکه مربوط به نبودِ زیر ساختها باشد بیشتر عوامل فرهنگی-رفتاری ست. این پژوهش توانست عوامل فرهنگی-رفتاری باتاثیر منفی و مثبت در جامعۀ مورد نظر را شناسایی و بررسی کند. از 24 عامل فرهنگی شناسایی شده، 21 عامل نقش منفی و تنها 3 عامل نقش مثبت داشتند. نتیجهگیری: اغلب تصور میشود که به محض برطرف شدن نیاز به زیرساختهای لازم برای تعامل با اطَلاعات علمی در اینترنت، برای تعامل یا مصرف و تولید اطَلاعات مشکل دیگری وجود ندارد.ولی اگرچه منابع زیرساختی و اقتصادی در روند انجام پژوهش از اهمیَت خاصی برخوردار اند ، عوامل فرهنگی-رفتاری نه تنها اهمیَت کمتری ندارند بلکه میتوانند عامل تعیین کننده در استفاده و بهرهگیری از زیرساختها باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of the cultural-behavioral elements on the interaction of academic staff with web-based scientific information: a case study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Previous studies have paid more attention to the technical aspects of the interaction of users with the web-based scientific information, but somehow ignored the cultural-behavioral elements. This study aimed to identify the effects of cultural-behavioral elements on the interaction of faculty members of Management and Medical Information Science School with web-based scientific information. Methods: This is had an applied qualitative-descriptive study the data collection tool were a non-structured interviews, and an interview-based questionnaire. The population consisted of all faculty members of the Management and Medical Information Science School in Iran University of Medical Sciences. Results: The research revealed the participants in the study are faced with some difficulties in their interaction with the Web-based information resources. In spite of the early assumptions, the results showed the main reasons of these difficulties come back to the cultural-behavioral elements rather than the technical aspects of this interaction. Among 24 identified cultural-behavioral elements, 21 elements were reported with negative effect and only 3 elements were perceived positive by the participants while their interaction with the web-based resources. Conclusion: This research showed that cultural-behavioral elements not only are important but also they could play a vital role in using the technical facilities in the interaction of users with web-based resources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رقیه اسکروچی | r eskoroochi
علی عظیمی | a azimi
یزادن منصوریان | y mansourian
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-209&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات