این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۹-۳۶
عنوان فارسی
تحلیل شاخص ها و کدهای اخلاق گردشگری
چکیده فارسی مقاله
زمینه: گردشگری مدرن با هدف کسب درآمد و سود، علی رغم اثرات مثبت، باعث ایجاد آسیبهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شده است. یکی از دلایل این مشکلات، عدم رعایت مسائل اخلاقی توسط گردشگران می باشد. هدف این مقاله بررسی و تحلیل شاخصها و کدهای گردشگری اخلاقی از دیدگاه گردشگران در منطقه گردشگری گنجنامه همدان است. روش: مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل گردشگران منطقه گردشگری گنجنامه همدان بودکه از میان آنها تعداد 82 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی با بهره گیری از نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که تمام مولفه های اخلاق گردشگری گردشگران بالاتر از حد متوسط و مطلوب ارزیابی شدند که این وضعیت مستقل از محل سکونت، سن، جنس، شغل و تحصیلات آنان می باشد و هیچ گونه رابطه ای بین آنها نیست. نتیجه گیری: بر اساس تحلیل داده ها، میزان پایبندی گردشگران به رعایت اصول اخلاق گردشگری در قبال جامعه میزبان و محیط زیست باعث شده است تا رفتار و اعمال اخلاقی آنان وضعیت مناسبی داشته باشد. بنابراین، تدوین و ترویج اصول و کدهای اخلاق گردشگری بر پایه فرهنگ اسلامی ایرانی، بستر لازم برای ارتقاء و رونق گردشگری پایدار و اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق گردشگری، کدهای اخلاق گردشگری، توسعه پایدار گردشگری
عنوان انگلیسی
Analysis of Tourism Ethics Indicators and Codes
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Modern tourism has caused social, economic and environmental damage, in spite of its positive effects, in order to earn money and profit. One of the reasons for these problems is the lack of respect for ethical issues by tourists. The purpose of this article is to investigate and analyze the indicators and codes of ethical tourism from the viewpoint of tourists in the Ganjnameh tourism area of Hamedan. Method: The present study is descriptive-analytic. The statistical population consisted of tourists from the Ganjnameh of Hamedan. Among them, 82 tourists were selected by simple random sampling. A questionnaire was used to collect data. Data were analyzed using descriptive statistics, one-sample t-test and correlation coefficient using SPSS software. Results: The results of this study showed that all the components of tourism ethics of tourists were evaluated more than average and desirable. This situation is independent of their place of residence, age, sex, occupation and education, and there is no relationship between them. Conclusion: Based on data analysis, the extent to which tourists adhere to the ethics of tourism in relation to the host society and the environment has caused their behavior and ethical behavior to be appropriate. Therefore, the elaboration and promotion of the principles and codes of tourism ethics based on Iranian Islamic culture will be the basis for promoting sustainable tourism and positive economic, social and environmental impacts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tourism ethics, Tourism ethics codes, Sustainable tourism development
نویسندگان مقاله
داود شیخی |
معصومه پازکی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-301&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات