این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۵۲-۶۲
عنوان فارسی
اخلاق بازاریابی و طراحی الگوی فرایندی بازاریابی سبز در صنعت دارویی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: بازاریابی سالها در تلاش است با تکیه بر اخلاق و ارایه اندیشه های بازاریابی نوین چون بازاریابی سبز نگرانی های زیست محیطی را کاهش دهد. از این روی، تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرایندی بازاریابی سبز در صنعت دارویی به انجام رسیده است. روش: پژوهش کاربردی حاضر با رویکردی آمیخته (کمی – کیفی) به اجرا درآمد. در بخش کیفی؛ روش مبتنی بر تئوری داده بنیاد بود. جامعهآماری گروهی از خبرگان(اساتید دانشگاه، مشاورین بازاریابی، و مدیران ارشد فروش و بازاریابی شرکتهای دارویی) بودند که از میان آنها 11 نفر به روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارمصاحبه عمیق و غیرساختار یافته بود. و روش تحلیل داده ها کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی بود. در بخش کمی؛ روش توصیفی- همبستگی بود. جامعهآماری شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکتهای دارویی مستقر در تهران بودند که با استفاده از نمونهبرداری تصادفی ساده 210 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود.در نهایت داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در بخش کیفی یافته ها منجر به طراحی مدل پارادایمی پژوهش توسط محققان شد و یافته های کمی حاکی از تایید 21 فرضیه بر گرفته از مدل در سطح 05/0 بود که ماحصل و نتیجه آن، برازش و تأیید مدل بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که ملزم ساختن شرکت های دارویی به بازاریابی سبز می تواند نقش مهمی در حفظ و حراست سرمایه های زیست محیطی ایفا کند و بی شک می بایست در صنعت دارویی کشور، قوانین مشخصی برای حرکت شرکتها در جهت بازاریابی سبز ساری و جاری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق بازاریابی، بازاریابی سبز، صنعت دارویی
عنوان انگلیسی
Marketing Ethics and Designing a Green Marketing Process Pattern in the Pharmaceutical Industry
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Marketing has for many years been working to reduce environmental concerns by relying on ethics and presenting new marketing ideas such as green marketing. Therefore, the present study aimed to provide a model of the green marketing process in the pharmaceutical industry. Method: This applied research was conducted with a mixed (quantitative - qualitative) approach. In the qualitative part, the methodology was based on data theory. The statistical population consisted of a group of experts (university professors, marketing consultants, and senior sales and marketing managers of pharmaceutical companies) among whom 11 were selected by snowball sampling. The interview tool was deep and unstructured. And the method of data analysis was open, axial and selective triple coding. In the quantitative part, the method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of senior, middle and operational managers of pharmaceutical companies based in Tehran, 210 of whom were selected using simple random sampling. The research instrument was a researcher-made questionnaire. Finally, the data were analyzed using structural equation method. Results: In the qualitative part, the findings led to the design of the research paradigm by the researchers, and quantitative findings confirmed 21 hypotheses taken from the model at the 0.05 level, which resulted in fitting and confirming the model. Conclusion: In the qualitative part, the findings led to the design of the research paradigm by the researchers, and quantitative findings confirmed 21 hypotheses taken from the model at the 0.05 level, which resulted in fitting and confirming the model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Marketing ethics, Green marketing, Pharmaceutical industry
نویسندگان مقاله
بیتا هادی زاده مقدم |
حسن بیابانی |
اسماعیل حسن پور |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-304&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات