این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۰۸-۱۱۴
عنوان فارسی
رابطۀ هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزشهای اخلاقی شرکتها با قضاوت اخلاقی حسابرسان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: تکامل حرفه حسابرسی و توانایی آن در جلب اعتماد عمومی به رعایت آیین اخلاق حرفه ای بستگی خواهد داشت. فعالیتهای متقلبانه بیانگر ضعف ارزشهای اخلاقی حاکم در فضای کار و آموزش میباشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزشهای اخلاقی شرکتها با قضاوت اخلاقی حسابرسان است. روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حسابرسان شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در مؤسسات حسابرسی تهران و سایر شهرستانها میباشد که از میان آنها 145 نفر به روش طبقهبندی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بوده است. داده ها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری 21SPSS و از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و روش رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که بین هوش هیجانی، ارزشهای اخلاقی و فضاهای اخلاقی حرفهای، ابزاری و مستقل با قضاوت اخلاقی حسابرسان ارتباط معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به رابطه هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزشهای اخلاقی شرکتها با قضاوت اخلاقی حسابرسان و به سبب آنکه قضاوتهای حرفهای حسابرسی بر تصمیمگیری های آگاهانه افراد اثرگذار است، حسابداران رسمی عضو جامعه مستلزم ایفای نقش حرفهای خود به عنوان نمایندگان اخلاقی جامعه خواهند بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشهای اخلاقی شرکتها، فضاهای اخلاقی، قضاوت اخلاقی حسابرسان، هوش هیجانی
عنوان انگلیسی
Relationship between Emotional Intelligence, Ethical Climates and Ethical Values of Companies and Auditor’s Ethical Judgment
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Evolution of the audit profession and its ability to gain public trust will depend on compliance with code of professional ethics. Fraudulent activities indicate the weakness of the ruling ethical values in work and training environment. The purpose of the present study is to investigate the relationship between emotional intelligence, ethical climates and ethical values of companies and auditor's ethical judgment. Method: The present study is a descriptive-correlational research. The statistical population consisted of member auditors of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA) who work in audit institutions in Tehran and other cities, among which 145 subjects were selected as research sample through stratified sampling. The tool used in this study was a questionnaire. The collected data was analyzed in SPSS v.21 (a statistical software) through Kolmogorov-Smirnov test and Multiple Regression. Results: Results show that emotional intelligence, ethical values and professional, instrumental and independent ethical climates are significantly associated with auditor's ethical judgment. Conclusion: Given the relationship of emotional intelligence, ethical climates and ethical values of firms with auditor's ethical judgment and because audit professional judgments have an effect on individuals informed decision-makings, certified accountants of the association are required to play their professional role as ethical representatives of the society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Corporate ethical values, Ethical climates, Auditor’s ethical judgment, Emotional intelligence
نویسندگان مقاله
طاهره مباشر |
مهرداد صالحی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-312&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات