این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۸۰-۱۸۴
عنوان فارسی
اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سازمانی با تاکید بر اصول و ارزشهای اخلاقی در صنعت بانکداری
چکیده فارسی مقاله
زمینه: درسازمانها، مدیریترفتارسازمانی نقش بسزایی در عملکرد کارکنان دارد و توجه به اخلاقسازمانی ابزاری برای ارتقای عملکردسازمانی است. پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتارسازمانی با تاکید بر اصولاخلاقی در صنعت بانکداری بخش دولتی شکل گرفت. روش: این پژوهش کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی بود. جامعه آماری خبرگان صنعت بانکداری بخش دولتی بودند که از میان آنها 15 نفر با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره فازی (Fuzzy Delphi- FANP - FDEMATEL) و آزمون فریدمن انجام شد. یافته ها: یافته های تحقیق 41 عامل در7 دسته معیار را مشخص کردند که بر اساس نتایج حاصل شده، عوامل اخلاقی بالاترین وزن و مهمترین نقش را در مدیریت رفتارسازمانی داشته اند. همچنین بر اساس نتایج حاصله، بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری به ترتیب عوامل ساختاری و منطقه ای/ بین المللی بر سایر عناصر سیستم بوده است. در این میان شاخص عدالت و استقرار نظاممشارکتی به ترتیب با بیشترین میانگین 39/4و 25/4 در رتبه اول و دوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: بانک ها نبض اقتصاد کشورند، لذا بانکها میبایست الگوی عدالتمحور را در تمام فرایند هایسازمانی و بانکی مستقر ساخته و با بازنگری فرهنگسازمانی و رعایت ارزشهای فردی و اصول اخلاقی ،ضمن شفاف سازی امور بانکداری در راستای اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا، در جهت رسیدن به اهداف کلان سازمانی و ملی با مد درنظر قرار دادن اصول مشارکت نظامند و تعامل سازنده با سایرین گام بردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار سازمانی، صنعت بانکداری ، اصول اخلاقی
عنوان انگلیسی
Prioritizing the Factors Affecting Organizational Behavior Management with Emphasis on Ethical Principles and Values in the Banking Industry
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In organizations, organizational behavior management plays an important role in employee performance and attention to organizational ethics is a tool for promoting organizational performance. The purpose of this study was to prioritize the factors affecting organizational behavior management with emphasis on ethics in the public sector banking industry. Method: This study was an applied one of qualitative research. The statistical population consisted of public sector banking industry experts, among whom 15 were selected by snowball method. Data collection tool was a questionnaire and the data were analyzed using Fuzzy Delphi-FANP - FDEMATEL and Friedman test. Results: The findings of the study identified 41 factors in 7 criteria categories. Based on the results, ethical factors had the highest weight and the most important role in managing organizational behavior. Also, based on the results, structural and regional / international factors had the most impact on other elements of the system, respectively. Among the indicators of equity and establishment of the corporate system were ranked first and second respectively with the highest average of 4.39 and 4.25 respectively. Conclusion: Banks are the pulse of the country's economy, so banks should establish a justice-based paradigm in all organizational and banking processes. Take proper steps to achieve the highest corporate and national goals by adhering to the principles of systematic participation and productive interaction with others, in order to properly conduct banking operations without usury.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational behavior, Banking industry, Ethics
نویسندگان مقاله
فرزاد رمضانی راد |
محمود رضایی زاده |
داود کیاکجوری |
مهران مختاری بایع کلایی1 |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-322&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات