این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ویژه نامه، صفحات ۴۹-۵۶
عنوان فارسی
تحلیل رابطه ترویج اخلاق زیست محیطی با ابعاد رفتار شهروندی سبز و عملکرد زیست محیطی در شرکت های تولیدی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: توجه به اخلاق زیست محیطی را می توان بیانگر اهمیت بعد نرم افزاری حفاظت در کنار بعد سخت افزاری و فنی است. بسیاری بر این باورند که یکی از مهم ترین راه حل های بحران های زیست محیطی ترویج اخلاق زیست محیطی است. از این روی این تحقیق با هدف بررسی تحلیل رابطه ترویج اخلاق زیست محیطی با ابعاد رفتار شهروندی سبز و پیامد عملکرد زیست محیطی سازمانی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان بخش منابع انسانی شرکت های تولیدی سه بخش مواد غذایی، بهداشتی و دارویی در استان تهران می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل داده ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS، Lisrel و PLS صورت گرفته است. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داده است که ترویج اخلاق زیست محیطی با ابعاد رفتار شهروندی سبز رابطه معنادار دارد. ابعاد رفتار شهروندی سبز نیز با عملکرد زیست محیطی رابطه معنادار دارد. تحلیل مسیر غیرمستقیم گویای اثر میانجی رفتار شهروندی سبز در رابطه ترویج اخلاق زیست محیطی و عملکرد زیست محیطی می باشد. نتیجهگیری: ترویج اخلاق زیست محیطی در سازمان ها منجر به بروز بیشتر رفتارهای شهروندی سبز کارکنان می گردد که نهایتأ بهبود عملکرد زیست محیطی سازمانها را در پی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق زیست محیطی، رفتار شهروندی سبز، عملکرد زیست محیطی
عنوان انگلیسی
Analysis of the Relationship between Promoting Environmental Ethics with the Dimensions of Green Citizenship Behavior and Environmental Performance in Manufacturing Companies
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Attention to environmental ethics can indicate the importance of the software dimension of protection along with the hardware and technical dimension. Many believe that one of the most important solutions to environmental crises is to promote environmental ethics. Therefore, this study was conducted to investigate the relationship between the promotion of environmental ethics and the dimensions of green citizenship behavior and the consequences of organizational environmental performance. Method: The present study is a descriptive-correlational study. The statistical population of the study is the managers and experts of the human resources department of the manufacturing companies of the three departments of food, health and medicine in Tehran province. Using the available sampling method, 400 people were selected as the sample. In this study, a questionnaire was used to collect information. Data analysis was performed by structural equation modeling and SPSS, Lisrel and PLS software. Results: The results of this study have shown that the promotion of environmental ethics has a significant relationship with the dimensions of green citizenship behavior. Dimensions of green citizenship behavior also have a significant relationship with environmental performance. Indirect path analysis indicates the mediating effect of green citizenship behavior on the promotion of environmental ethics and environmental performance. Conclusion: Promoting environmental ethics in organizations leads to more employees' green citizenship behaviors, which ultimately leads to improved environmental performance of organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Environmental ethics, Green citizenship behavior, Environmental performance
نویسندگان مقاله
ابوالفضل علیزاده |
سید نجم الدین موسوی |
محمد حکاک |
رضا سپهوند |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-164&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات