این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ویژه نامه، صفحات ۹۲-۱۰۰
عنوان فارسی
شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی میتواند در بهبود فضای اخلاقی در حوزه فناوری آموزشی مؤثر باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر در جهت شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی انجامشده است. روش: پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی، روش تحلیل محتوا به کار رفت. جامعه آماری شامل اسناد و مدارک بالادستی درزمینۀ اخلاق در فناوری آموزشی و 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه (سرشماری) و 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شیوه (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند بود و برای تجزیهوتحلیل از مقولهبندی و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههایی که دارای رشته فنّاوری آموزشی می باشد بود که با روش نمونهگیری خوشهای 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه و 92 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تحلیل دادهها، از آزمون T تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که مؤلفههای اخلاق در فناوری آموزشی را میتوان در قالب 5 بعد دستهبندی کرد که هرکدام از آنها دارای مؤلفههای متعدد است و ازنظر اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رتبههای متفاوتی قرار دارند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق درمجموع مؤلفههای شناساییشده در پنج بعد شامل، ابعاد فردی، آموزشی، فرایندی، زمینهای و سازمانی و زیر مؤلفههای آنها است و ازنظر اعضای هیاتعلمی بعد آموزشی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم و ازنظر دانشجویان بعد فردی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، فناوری آموزشی، مؤلفههای اخلاق
عنوان انگلیسی
Identifying the Dimensions of Ethics in Educational Technology
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Identifying of ethical dimensions in educational technology can be effective in improving the ethical climate in the area of educational technology. Therefore, this research has been done to identify the ethical dimensions of technology. Method: The present study was mixed. In the qualitative part, the content analysis method was used. The statistical population included upstream documents in the field of ethics in educational technology and 19 faculty members were selected by method (census) and 20 graduate students were selected by method (purposeful). The interview tools were semi-structured and categorization and coding were used for analysis. The quantitative part of the statistical population included all faculty members and graduate students of universities with educational technology, which were selected by cluster sampling method of 19 faculty members and 92 graduate students. The research tool was a researcher-made questionnaire. One-group t-test and Friedman test were used to analyze the data. Results: The results show that the components of ethics in educational technology can be classified into 5 dimensions, each of which has several components and are ranked differently by faculty members and graduate students. Conclusion: The results of this study include the components identified in the five dimensions, including individual, educational, process, contextual and organizational dimensions and their sub-components. The individual dimension is in the first rank and the process dimension is in the fifth rank.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, Educational technology, Ethics components
نویسندگان مقاله
سید رسول عمادی |
گلزار شیری |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-169&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات