این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ویژه نامه، صفحات ۱۰۱-۱۱۳
عنوان فارسی
طراحی مدل مدیریت نگرش اخلاقی و شغلی کارکنان در سازمان های دولتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: تبیین نگرش اخلاقی و شغلی کارکنان در سازمانهای دولتی جهت ارتقا مدیریت نیروی انسانی اهمیت ویژه ای دارد. هدف از این پژوهش طراحی مدل مدیریت نگرش اخلاقی و شغلی کارکنان در سازمان های دولتی است. روش: روش پژوهش حاضر یک پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. در بخش کیفی راهبرد مورد استفاده نظریه داده بنیاد بود. جامعهآماری را اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت منابعانسانی و مدیران ارشد سازمانهای دولتی تشکیل دادند که نمونه گیری به صورت گلوله برفی انجام شد و در نهایت 12 نفر خبره به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه بود. و روش تحلیل دادهها کدگذاری باز محوری و انتخابی بود. در بخش کمی جامعهآماری پژوهش مدیران ارشد، میانی و کارکنان بالای لیسانس سازمانهای دولتی در شهر تهران بوده است که با استفاده از نمونهگیری خوشهای 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت دادهها با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل مسیر بررسی شدند. در این تحقیق از نرم افزار لیزرل و Spss استفاده شد. . یافته ها: نتایج نشان داد که شرایطعلی شامل تعهدسازمانی، بسترحاکم شامل جوسازمانی، پدیده اصلی شامل رضایت و وابستگیشغلی، راهبردها شامل مدیریت صحیح و حمایت از کارکنان، شرایط مداخلهگر شامل حقوق و پاداش می باشد که به پیامد یعنی مدیریت نگرش اخلاقی و شغلی موفق ختم میشود. همچنین در بررسی نتایج رتبه عوامل به ترتیب برابر بود با مولفه تعهدسازمانی، مدیریت صحیح و حمایت از کارکنان، حقوق و پاداش، رضایت و وابستگی شغلی و جوسازمانی. نتیجه گیری: آگاهی و مدیریت نگرشهای اخلاقی شغلی کارکنان یکی از مهم ترین فاکتورها جهت مدیریت نیروی انسانی در سازمان است و تعهدسازمانی، جوسازمانی، رضایت و وابستگی شغلی، مدیریت صحیح و حمایت از کارکنان، حقوق و پاداش در مدیریت موفق نگرش اخلاقی و شغلی موثر هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش اخلاقی، نگرش شغلی، ، سازمان های دولتی
عنوان انگلیسی
Designing a Model for Managing the Ethical and Job Attitudes of Employees in Government Agencies
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this study is to design a model for managing the ethical and professional attitude of employees in government organizations. Method: The present research method is a mixed (qualitative-quantitative) research. In the qualitative part, the strategy used was the Foundation's data theory (Grand Theory). The statistical population consisted of university professors in the field of human resource management and senior managers of government organizations, which were sampled as snowballs, and finally 12 experts were selected as samples. The data collection tool was the interview. And data analysis was open source and selective coding. In the quantitative section of the statistical population of the study, senior, middle and senior bachelor's degree managers of government organizations were in Tehran, and 384 people were selected as a sample using cluster sampling. Finally, the data were analyzed using factor analysis and path analysis. In this research, laser software and SPSS software were used. . Results: The results of the study showed that causal conditions include organizational commitment, the context of the organization includes organizational climate, the main phenomenon includes job satisfaction and dependence, strategies include proper management and support of employees, intervening conditions include salary and rewards that result That is, successful ethical and career management ends. Also, in examining the results, the ranking of factors was equal to the component of organizational commitment, proper management and support of employees, salaries and bonuses, job satisfaction and dependence, and spatial organization, respectively. Conclusion: Based on the findings of the study, it was found that awareness and management of employees' job ethical attitudes is one of the most important factors for human resource management in the organization and organizational commitment, organizational climate, job satisfaction and dependence, proper management and employee support. Salaries and bonuses are effective in the successful management of ethical and professional attitudes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical attitude, Career attitude, Government organization
نویسندگان مقاله
مسعود یعقوبی |
بهزاد فرخ سرشت |
قربانعلی آقا احمدی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-170&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات