این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ویژه نامه، صفحات ۱۲۳-۱۳۱

عنوان فارسی ارزیابی رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی مدیریت سود مبتنی بر تحلیل حوزه دانش و الگوی تحلیل شبکه فازی
چکیده فارسی مقاله زمینه: یک راه حل بهتر برای شناسایی شرکت‌های مدیریت کننده سود وجود دارد و آن عبارتست از تمرکز بر انگیزه و اعتقادات اخلاقی مدیران. از این رو، هدف این تحقیق ارزیابی رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی مدیریت سود است. روش: روش اجرای تحقیق حاضر در زمره پژوهش های کیفی ، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه و متخصصین در زمینه مدیریت سود و مبانی اخلاقی و از بین آنها 19 نفر به عنوان نمونه آماری به شکل دردسترس انتخاب شد. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است و در نهایت داده ها با الگوی تحلیل شبکه فازی ارزیابی و پالایش شد و مدل نهایی پیشنهادی تبیین گردید. یافته‌ها: بر مبنای تحلیل‌های نهایی، رفتارهای سود مشتمل بر ده استراتژی رفتاری به عنوان تابعی از فشارهای اخلاقی، فرهنگ سازمانی قدرت گریزی، باورهای اخلاقی و توجیه اخلاقی به عنوان عوامل موثر تلقی و مولفه‌های اندازه‌گیری آن‌ها شناسایی و پالایش گردید. نتیجه‌گیری: تحت فشار شدید بودن کارکنان، حاکمیت مدیریت بر کارکنان و سازمان، مسئولیت نداشتن زیردست در غفلت مدیریت، تلأطم و پیچیدگی وحشتناک امور، مطلوبیت‌گرایی، تضاد منافع سازمان و ارجحیتهای فردی، تلقی گردید. ابعاد توجیه اخلاقی می‌تواند کارکنان مالی و حسابداری را به توجیه رفتارهای اخلاقی و غیر‌اخلاقی مدیریت سود وا دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار اخلاقی، مدیریت سود، دانش

عنوان انگلیسی Evaluation of Ethical and Unethical Behaviors of Profit Management based on Knowledge Analysis and Fuzzy Network Analysis Model
چکیده انگلیسی مقاله Background: There is a better way to identify profit management companies, and that is to focus on the motivation and ethical beliefs of managers. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the ethical and immoral behaviors of earnings management. Method: The method of conducting the present research in the category of qualitative research is descriptive-survey. The statistical population of the study consists of experts, university professors and experts in the field of earnings management and ethical principles and among them 19 people were selected as a statistical sample available. The research data was collected through a questionnaire and finally the data were evaluated and refined with a fuzzy network analysis model and the final proposed model was explained. Results: Based on the final analysis, profit behaviors including ten behavioral strategies as a function of ethical pressures, organizational culture of power avoidance, ethical beliefs and ethical justification were considered as effective factors and their measurement components were identified and refined. Conclusion: Under severe employee pressure, management sovereignty over employees and the organization, irresponsibility of subordinates in management negligence, turmoil and terrible complexity of affairs, utilitarianism, conflict of interests of the organization and individual preferences, were considered. Dimensions of ethical justification can cause financial and accounting employees to justify ethical and unethical behaviors of profit management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethical behavior, Profit management, Knowledge

نویسندگان مقاله سعید بهمنش |


رضوان حجازی |


سیده محبوبه جعفری |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-172&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات