این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ویژه نامه، صفحات ۱۴۱-۱۴۵
عنوان فارسی
رابطه کمال گرایی، هوش عاطفی و تفکر مثبت با ارزش های اخلاقی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: فضیلت های اخلاقی در توسعه فرهنگ و احترام به حقوق متقابل انسانی در دانشجویان از اهمیت برخوردار است، شناسایی مولفه های ارتقاء اخلاق می تواند مهم باشد لذا هدف از این مطالعه رابطه کمال گرایی، هوش عاطفی و تفکر مثبت با ارزش اخلاقی در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد در سال تحصیلی 95-96 بودند که با نمونه گیری تصادفی طبقه ای 390 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش متشکل از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ ، کمال گرایی تری شورت ، تفکر مثبت کارور و شی یر و پرسشنامه ارزش های اخلاقی هایت و گرام بود. داده های تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که کمال گرایی مثبت، توان پیش بینی ارزش مراقبه، عدالت، وفاداری، احترام به مرجعیت و خلوص را دارد. خوداگاهی، مراقبت را پیش بینی می کند و همدلی، عدالت را پیش بینی می کند. خودانگیزی توان پیش بینی وفاداری را دارد. هوش عاطفی وتفکر مثبت وفاداری را پیش بینی می کند. 26 درصد از واریانس ارزش های اخلاقی از طریق کمال گرایی مثبت، هوش عاطفی و تفکر مثبت قابل تبیین است. نتیجه گیری: کمال گرایی مثبت ، هوش عاطفی و تفکر مثبت می تواند مولفه های ارزش های اخلاقی را پیش بینی کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمال گرایی ، هوش عاطفی، تفکر مثبت، ارزش اخلاقی
عنوان انگلیسی
Relationship between Perfectionism, Emotional Intelligence and Positive Thinking with Ethical Values in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Moral virtues are important in the development of culture and respect for human rights in students. Identifying the components of moral promotion can be important, so the purpose of this study was the relationship between perfectionism, emotional intelligence and positive thinking with moral value in students. Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population was all students of Najafabad Azad University in the academic year of 2016-2017 who were selected by stratified random sampling of 390 people. The research instruments consisted of the Shrink emotional intelligence questionnaire, Terry-Short perfectionism, Carver and Scheier positive thinking, and the Haidt and Graham ethical values questionnaire. Research data were analyzed using correlation coefficient and regression tests. Results: The findings showed that positive perfectionism can predict the value of meditation, justice, loyalty, respect for authority and purity. Self-awareness predicts care and empathy predicts justice. Spontaneity can predict loyalty. Predicts emotional intelligence and positive thinking, loyalty. 26% of the variance of moral values can be explained through positive perfectionism, emotional intelligence and positive thinking. Conclusion: Positive perfectionism, emotional intelligence and positive thinking can predict the components of moral values.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Perfectionism, Emotional intelligence, Positive thinking, Ethical value
نویسندگان مقاله
نفیسه قطب |
شهناز خالقی پور |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-174&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات