این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ویژه نامه، صفحات ۱۵۹-۱۶۳

عنوان فارسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای بازاریابان در وفاداری مشتریان
چکیده فارسی مقاله زمینه: نوظهور بودن موضوع اخلاق حرفه ای بازاریابی باعث شده تا درک  از نقش این عامل در پیامدهای اصلی بازاریابی مبهم و غیر روشن باقی بماند.  مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای بازاریابان در وفاداری مشتریان شرکت مواد غذائی برتر انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود که جامعه آماری آن را بخشی از بازاریابان و مشتریان شرکت مواد غذائی برتر تشکیل دادند که با نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 384 مشتری و 130 بازاریاب (تعداد 65 نفر از بازاریابان در گروه کنترل و 65 بازاریاب دیگر در گروه شاهد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد بهره گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس موید آن بود که آموزش صورت گرفته بر بهبود سطح اخلاق حرفه ای بازاریابان تاثیر مثبتی دارد. همچنین یافته ها در بخش آزمون تی مستقل نیز نشان داد که وفاداری رفتاری و نگرشی مشتریان در بین بازاریابان آموزش دیده با بازاریابان عادی از نظر آماری اختلاف معناداری دارد. نتیجه­ گیری: با نیازسنجی دقیق و توسعه کمی و کیفی آموزش­های اخلاقی برای بازاریابان، می توان نسبت به افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان اقدام نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی، اخلاق حرفه ای بازاریابان

عنوان انگلیسی Impact of Professional Ethics Training of Marketers on Customer Loyalty
چکیده انگلیسی مقاله Background: The emergence of the subject of marketing professional ethics has left the understanding of the role of this factor in the main consequences of marketing unclear and unclear. The aim of this study was to determine the effect of professional ethics training of marketers on customer loyalty of top food company. Method: This study was applied in terms of purpose and semi-experimental in terms of research method and pre-test and post-test with the control group. The statistical population consisted of marketers and customers of top food company who by simple random sampling 384 customers and 130 marketers (65 marketers in the control group and another 65 marketers in the control group) were selected as a sample. Standard questionnaires were used to collect data. In order to analyze the data, analysis of covariance and independent t-test were used. Results: The results of the covariance analysis showed that the training had a positive impact on improving the level of professional ethics of marketers. Findings in independent t-test showed that attitudinal and behavioral loyalty of customers among the trained marketers with normal marketers are statistically significant. Conclusion: With the need assessment and quantitative and qualitative development of ethical training for marketers, we can increase customer satisfaction and loyalty.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavioral loyalty, Attitudinal loyalty, Professional ethics of marketers

نویسندگان مقاله جواد لاهوتی اشکوری |


محمد ذاکری |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-178&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات