این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۸، شماره ۲۲، صفحات ۳۳-۴۰

عنوان فارسی امکان سنجی آموزش از راه‌ دور از طریق اینترنت برای کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیِ شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به پیشرفتهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، آموزش از راه دور به وسیله ی اینترنت از موثرترین روش ها برای ارتقای سطح علمی کتابداران است. این آموزش مزایایی همچون محدود نبودن به زمان و مکان خاص، ارائه ی اطلاعات به صورت چند رسانه ای، تعاملِ همزمان آموزشگر با فراگیررادارد.هدف این پژوهش مشخص کردن موضوعات جدید در رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی، تعیین میزان علاقه به آموزش از راه دور در کتابداران، تعیین مهارت های کتابداران و تعیین امکانات و محدودیت ها در راه اندازی دوره های آموزش از راه دور، امکان ارائه آموزش از طریق اینترنت را در کتابخانه های دانشگاهی بود. روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی _توصیفی بوده است. داده ها با پخش 137 پرسشنامه بین کتابداران شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ووزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران در مرداد و شهریور 1387 گرد آوری شد. یافته ها: کتابداران وزارت علوم 5/90 درصد و کتابداران وزارت بهداشت95 درصد به شرکت در دوره های آموزش از طریق اینترنت علاقه مند بوده اند،100درصد کتابداران وزارت بهداشت و 8/92 درصد کتابداران وزارت علوم می توانند نیاز اطلاعاتی خود را به وسیله ی اینترنت برطرف کنند. پایگاه های اطلاعاتی بیشترین؛ و کتابخانه مجازی کمترین موضوع های تجربه شده توسط کتابداران برای دسترسی به اطلاعات بوده اند. وب سایت های آموزشی بیشترین و گفت وگو کمترین سهم را در زمینه روش های مورد نظر کتابداران برای ارائه آموزش داشته اند. به طور میانگین 70درصد کتابداران تایید کرده اند که کتابخانه های آنان آمادگی لازم- شامل وجود تکنیسین کامپیوتر، دسترسی به نرم افزار ها و سخت افزار های مورد نیاز و وجود سایت اختصاصی یا کارگاه آموزشی- برای ایجاد دوره های آموزش از راه دور از طریق اینترنت را دارند. پنجاه درصد کتابداران وزارت علوم و 6/21 درصد کتابداران وزارت بهداشت آمادگی کتابخانه-هاشان را برای برگزاری دوره های آموزش اینترنتی تایید کرده اند. از موضوعات جدید رشته کتابداری بیشتر پاسخ دهندگان در دو وزارتخانه در زمینه ی مدیریَت با موضوع مهندسی دانش، در زمینه ی مجموعه سازی با موضوع ارزشیابی مجموعه، در زمینه ی خدمات فنی با موضوع رده بندی چند بر چسبی، در زمینه ی خدمات عمومی با موضوع معماری وب سایت آشنایی نداشته اند و به یادگیری موضوع سیستم-های پایگاه اطلاعاتی در زمینه ی مدیریَت، یادگیری مجموعه سازی منابع الکترونیک در زمینه ی مجموعه سازی، وب کاوی در زمینه ی خدمات فنی، کتابخانه ی دیجیتال در زمینه ی خدمات عمومی علاقه بسیار داشته اند.موافق نبودن بالا دستان، عدم اطمینان به اعتبار این دوره ها، مشکلات فنَی، سرعت پایین خطوط اینترنت، فقدان و یا آشنا نبودن مدرسان مجرب برای آموزش این دوره ها و فقدان مسئول اجرایی این نوع آموزش از مشکلات بیان شده، در راه اندازی دوره های آموزشی توسط کتابداران می باشد. نتیجه گیری: کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ؛ و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهر تهران امکانات بالقوه و قابلیت های لازم برای برگزاری دوره های آموزش کتابداری و اطلاع رسانی از طریق اینترنت را دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Feasibility Study on Distance Learning thorough Internet for Library Staffs in Central Libraries of Universities of Ministry of Health and Medical Education (MoH) and Ministry of Science, Research and Technology in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Given to information and communication technology distance learning thorough internet is the best way for librarians scientific upgrading. Distance learning has very useful advantages such as non-limiting to special time and place, multimedia information presentation, simultaneous interaction between educator and learner. This research was aimed to indicate new topic in library and information science, interest of library staffs in distance learning, librarian skills, feasibility and problems in distance learning. Methods: This is a descriptive survey study. Data are collected by a questionnaires distributed among 137 library staffs in central libraries in universities of (MoH) and Ministry of Science, Research and Technology in Tehran in August and September of 2008. Results: Librarians in ministry of science 90/5% and MoH librarians95% were interested in participate to distance education via internet. Some 92/8% of librarians in ministry of science and 100% of librarians in MoH could satisfy their information needs thorough internet. Most of the librarians have experienced "data bases" and least of them experienced "digital libraries". Educational Web sites were the most and chats the least methods for distance learning presentation. More than 70% of librarians confirmed that their libraries spend budget for distance learning 50% of librarians in ministry of science and 21/6% of librarians in ministry of health confirmed that facilities and equipment are provide for performances distance learning in libraries. Most of the librarians in both ministries didn't familiar with Engineering knowledge, collection evaluation, multi-label classification and Website architecture. They were very interesting to learn database management system, web mining, and digital library. Boss disagreements, not authorizing, technical problems, low speed internet, educators unfamiliar with this type of learning, have no performance responsible, were problems that librarians indicated. Discussion: Central libraries in governmental universities in Tehran can be able to performance distance learning thorough internet.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا علی بیک | mr ali byek


روح انگیز جمشیدی | ra jamshidi


زهرا فرجی | z faraji



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-208&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات