این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نثر پژوهی ادب فارسی
، جلد ۲۴، شماره ۵۰، صفحات ۱۹-۴۹
عنوان فارسی
تحول و گسترش زیرنوع مناظره از نوع ادبی مقامه تا پیش از دورهٔ قاجار
چکیده فارسی مقاله
در ادب عربی حریری حدود نوع ادبی (ژانر) مقامه را تثبیت کرد. مقامه نوعی ساختار روایی مشخصی دارد و از اسناد، مقدمه، تخلص، بدنه اصلی، بازشناسی، خاتمه و شعر پایانی تشکیل شده و اصلیترین ویژگیهای سبک ادبی آن بهرهگیری از سجع و مزدوج و درج شعر در نثر است. پس از حریری، اندکاندک مناظره یکی از زیرنوعهای اصلی در مقامههای عربی شد و بهویژه بعد از مقامه «الوردیه» نوشته سیوطی، نوشتن مقامه-مناظره رونق گرفت. بعضی از این مناظرهها زبان حالی بودند. در مقامههای زبان عبری نیز مقامه-مناظره یکی از زیرنوعهای رایج بود. در زبان فارسی هم، خلاف قول مشهور که بعد از حمیدی مقامهنویسی از طریق گلستان و پیروانش ادامه یافت، اتفاقی مشابه رخ داد. ابوسعد ترمذی در رساله «گل و مل» مقامه-مناظرهای زبان حالی نوشت، که ساختار پیشگفته مقامه در آن رعایت شده بود، و با افزودن تحمیدیه و مدح قابلیتهای این نوع ادبی را نشان داد. بعد از وی مقامه-مناظره زبان حالی از انواع پررونق نثر فارسی شد و حتی عبید زاکانی نقیضه این ساختار را نوشت. در ادامه سیر تحول این نوع ادبی، داستانهایی زبان حالی پدید آمد که مناظره در آنها کمرنگ شده بود. مقامههای دوره بازگشت اما خارج از این سیر تحول و بیشتر مشابه با ساختار ابتدایی مقامه بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ژانر، مقامه، مناظره، حمیدی، زبان حال،
عنوان انگلیسی
Changing and Extending of Debate (Munazara) Subgenre of Maqama Genre Until Qajar Period
چکیده انگلیسی مقاله
In Arabic literature, al-Hariri, fixed the limits of Maqama genre. The most obvious feature of its literary style is saj' and interweaving verses within prose and it has a certain kind of narrative structure that is made up: isnad, introduction, link, episode, recognition scene, envoi and finale. Gradually Munazara (debate) became one of the main subgenres in Arabic Maqama, writing Maqama-Munazara flourished specially after Al-Suyuti "al-Vardia" Maqama, usually with personified non-human characters (Zaban-e Hal). Maqama-Munazara was one of the usual subgenres in Hebrew Maqamas. Munazara was the main subgenre in Persian Maqama too, rebuttal to the famous statement demonstrated that the Maqama genre continued through Golestan and his followers. Abu Sa'd Tirmidhi wrote Maqama-Munazara with personified non-human characters and he showed the capability of this kind of literary Genre by adding praise to it. After him Maqama-Munazara became one of common genres in Persian prose, and even Ubayd Zakani wrote parody of this genre. As the genre evolved, stories with personified characters emerged in which the debate had faded.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ژانر, مقامه, مناظره, حمیدی, زبان حال
نویسندگان مقاله
رادمان رسولی مهربانی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jll.uk.ac.ir/article_3199_975d09f555fc51b8534dbb37cf0871fa.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات