این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۴، شماره ۱، صفحات ۲۵۱-۲۳۷
عنوان فارسی
بررسی و نقد رابطۀ اسما و صفات با ذات الهی از منظر سید حیدر آملی
چکیده فارسی مقاله
کشف رابطۀ میان ذات با اسما و صفات الهی، همواره یکی از دغدغههای بزرگ دینپژوهان بوده است. پژوهش حاضر در پی این دغدغه و بر اساس پرسش اصلی«رابطۀ ذات و صفات الهی در نظام فکری سید حیدر آملی چگونه تبیین میشود؟» شکل گرفته است. جستار حاضر با این خط مشی که ابتدا مطالب مرتبط با موضوع، جمعآوری و کدگذاری شده و سپس با چینش منطقی در جهت رسیدن به نتیجه سامان یافتهاند. در نهایت نتایج حاصله پس از تحلیل گزارش شدهاند. این نتایج عبارتند از: سید حیدر آملی اسما و صفات الهی مجرای ظهور مرتبی ذات الهی معرفی میکند، البته با توجه به تفکیکناپذیری اسما و صفات به نظر میرسد این دو در یک مرتبه، قرار میگیرند؛ در نظام فکری سید حیدر آملی، اسما عین ذات معرفی شده است، اما دلایل او برای عینیت مخدوش به نظر رسیده است و در نهایت عملکرد او در اثبات این مدعا موفق ارزیابی نشده است؛ با بازسازی استدلال بر غیریت از میان سخنان سید حیدر آملی، در مواضعی او متمایل به نظریۀ غیریت ارزیابی شده است؛ راه برونرفت از این تضاد درونی یافتن وجه جمعی میان عینیت و غیرت خواهد بود؛ به نظر میرسد وجه جمع عینیت و غیریت، نظریۀ «اسما و صفات، تجلی ذات» است، چرا که با یک اعتبار تجلی غیر از ذات و تنزل ذات از مقام اطلاق است و از سوی دیگر تجلی از متجلی (تجلی کننده) جدایی ندارد. این نظریه در آثار سید حیدر وجود ندارد، اما نظام اندیشهای او با این نظریه سازگارتر به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسما و صفات، اسما و صفات تجلی ذات، ذات، سید حیدر آملی، عینیت، غیریت،
عنوان انگلیسی
Study and critique of the relationship between attributes and the divine essence from Seyed Haidar Amoli,s point of view
چکیده انگلیسی مقاله
Discovering the relationship between essence and divine names and attributes has always been one of the great concerns of theologians. The present study follows this concern, based on the main question "How to explain the relationship between essence and divine attributes in the intellectual system of Seyyed Haidar Amoli?" The present paper, first collected and coded the related materials and then arranged them in a logical order to achieve the results. the results are as follow: Seyyed Haidar Amoli introduces the divine names and attributes as a channel for the orderly emergence of the divine essence, however, considering the inseparability of the names and attributes. it seems that these two are at the same time; In the intellectual system of Seyyed Haidar Amoli, names/Asma/ has been introduced as the same essence, but his reasons for objectivity have been distorted, and in the end, his performance in proving this claim has not been considered successful; By reconstructing the argument for otherness from the words of Seyyed Haidar Amoli, in some positions he has been evaluated as inclined to the theory of otherness; The way out of this internal contradiction will be to find a collective face between objectivity and zeal; It seems that the sum of objectivity and otherness is the theory of "names and attributes, the manifestation of essence", because with a validity of manifestation other than essence and degradation of essence from authority.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اسما و صفات, اسما و صفات تجلی ذات, ذات, سید حیدر آملی, عینیت, غیریت
نویسندگان مقاله
امیرحسین منصوری نوری |
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران،
عین الله خادمی |
استاد گروه فلسفه و کلام، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
عبداله صلواتی |
استادیار گروه فلسفه و کلام، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_84618_bfd3bea47fad12c1caccdfbae6d3a5d4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات