این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۵۳، شماره ۲، صفحات ۴۹۸-۴۷۹

عنوان فارسی تحلیل مفاهیم «خود» و «دیگری» براساس مبانی عرفانی ابن‌عربی
چکیده فارسی مقاله به اعتقاد برخی وحدت­گرایی عرفانی با نفی تمایزات انسانی جایی برای شکل‌گیری مفاهیم «خود» و «دیگری» و رابطه «من - تو»یی که از لوازم تفکر اخلاقی است، باقی نمی‌گذارد. ازاین‌رو، موضوع مقالۀ حاضر چگونگی تکوّن مفاهیم «خود» و «دیگری» با ابتنای بر هستی­شناسی وحدت وجودی ابن‌عربی است و سعی شده تا با روش تحلیلی و بر اساس مبانی عرفانی «وحدت در کثرت»، «مظهریت اسمایی»، «تعدد جهات» و اصل «لاتکرار فی­التجلی» نشان داده شود که در نظریۀ وحدت وجود ابن‌عربی تمایزات انسانی از بین نمی­رود و می‌توان از رابطۀ مبتنی بر «من - تو» در ذیل مفاهیم «خود» و «دیگری» سخن گفت که بدین‌گونه شرط امکان اخلاق تأمین می‌شود. همچنین، عارف وحدت وجودی هم «خود» را مقدم بر «دیگری» می­شناسد و هم «دیگری» را در درون خود می‌یابد، بدون آنکه دیگری را به خود تقلیل دهد و اصالت و غیریت او را زیر سؤال برد. درضمن، استدلال می‌شود که قول به وحدت بنیادین انسان‌ها نه‌تنها اخلاق را ناممکن نمی‌سازد؛ بلکه از شروط ضروری آن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابن‌عربی، تعدد جهات، خود، دیگری، لاتکرار فی‌التجلی، مظهریت اسمایی، وحدت در کثرت،

عنوان انگلیسی Analysis of the concepts of "self" and "other": based on the mystical principles of Ibn Arabi
چکیده انگلیسی مقاله Some scholars believe that mystical monism, by denying human distinctions, leaves no room for the formation of the concepts of "self" and "other" and the "I-you" relationship, which is essential for moral thinking. Therefore, the subject of this article is how to develop the concepts of "self" and "The Other" based on the ontology of Ibn Arabi's unity of existence and tried to show by the analytical method based on the mystical principles of "unity in plurality", "Names manifestation", "multiplicity of directions" and the principle of "No repetition in theophany" that in Ibn Arabi's theory of unity of existence, human distinctions are not eliminated and we can speak of a relationship based on "I-you" under the concepts of "self" and "other", which thus provides the condition for the possibility of morality. The monistic mystic also sees both the "self" before the "other" and finds the "other" within himself without reducing the other to himself and questioning his originality and otherness. At the same time, it is argued that the belief to the fundamental unity of human beings not only does not make morality impossible, but is one of its essential conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ابن‌عربی, تعدد جهات, خود, دیگری, لاتکرار فی‌التجلی, مظهریت اسمایی, وحدت در کثرت

نویسندگان مقاله حسن مهدی پور |
استادیار گروه عرفان اسلامی پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی


نشانی اینترنتی https://jrm.ut.ac.ir/article_80971_2a8038609919bfb5f0aec4370fce2092.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات