این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۴
عنوان فارسی
بررسی کارکردِ ساختارهای موسیقایی در زبان عرفانی مصباح الهدایه
چکیده فارسی مقاله
بررسی ارتباط متقابل فرم و محتوا در آثار عرفانی - ادبی علاوه بر تبیین کارکردهای عناصر دخیل در آن متون، انگیزههای مؤلف را از نگارش آن اثر نشان میدهد. مصباح الهدایه اثر معروف و برجستۀ عرفانی عزالدین محمود کاشانی در قرن هشتم هـ است که در زمینۀ عرفان نظری نگاشته شده است. مؤلف با گسترش تبویب آرای نظری صوفیه، استشهاد به اقوال ایشان و توجه افراطی به ساختار موسیقایی کلام میکوشد از زبان تصوف که در قرن هشتم هیچگونه صدق عاطفی و تجربۀ نفسانی ندارد، آشناییزدایی کند؛ اما این توجه افراطی به ساحت موسیقایی زبان، جز مبتذلساختن آن و مرموز و مغموضساختن کلام نتیجهای در پی ندارد و هرگز از تجارب اصیل عرفا در سدههای نخستین خبر نمیدهد. نگارندگان در این نوشتار با تبیین انگیزهها و عوامل درونمتنی و برونمتنی به تحلیل چرایی کاربرد آگاهانه موسیقی در کتاب مصباح الهدایه میپردازند. بهطورکلی، فقر تجارب اصیل عرفانی در قرن هشتم، تقلید از ساحت لفظی زبان عرفانی ابنعربی در تکوین عوالم عرفانی – موسیقایی، سبک فنّی و قابلیت ساختارهای صرفی و اشتقاقی زبان عربی ازجملۀ اسباب و انگیزههای مؤلف از کاربرد آگاهانۀ موسیقیِ کلام بوده است. علاوهبراین، بررسی تطبیقی متن مصباح الهدایه با منابع عربی آن و کیفیت تأثیرپذیری مؤلف از سخنان صوفیه، نشان میدهد که مؤلف در بهرهگیری از مضمون سخن مشایخ، استشهاد به سخنان ایشان و گسترش محور افقی کلام مشایخ، ساحت موسیقایی کلام را تقویت کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربه، زبان عرفان، صدق عاطفی، لفظ، مصباح الهدایه، نظام موسیقایی،
عنوان انگلیسی
A Study of the Function of Musical Structures in Mystical Language of Mesba -al-Hedayeh
چکیده انگلیسی مقاله
The study of the relationship between form and content in mystical-literary works, in addition to explaining the functions of the elements involved in those texts, shows the author's motivations for writing that work. Mesbah-al-Headayeh is a famous and prominent mystical work of Ezzodin Mahmoud Kashani in the eighth century written on theoretical mysticism. By extending the appeal of Sufi theoretical thought, the author strives to demystify Sufi language, which is devoid of any emotional truth and sensual experience in the eighth century, But this extreme focus on the musical realm of language has nothing to do with its vulgarity and mysterious and sophisticated vocabulary and never speaks of authentic mystical experiences in the first centuries. In this article, the authors analyze the reasons for conscious use of music in Mesbah al-Hedayeh by explaining the contextual and extramarital motivations and factors. In general, the depletion of authentic mystical experiences in the eighth century, imitation of Ibn Arabi's mystical language in the development of mystical-musical worlds, the technical style and ability of the Arabic mystical and derivative structures, were the author's motives for conscious use of the word music. Meanwhile , comparative study of Mesbah-al-Hedayeh with its Arabic references shows the quantity and quality of impressibility of author from sheiks( preceptors) ' ideas .Author has strengthened the musical structure of word through using the meaning of sheiks '( preceptors) ideas and referring to their ideas and extending horizontal axis of sheiks' (preceptors) word .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجربه, زبان عرفان, صدق عاطفی, لفظ, مصباح الهدایه, نظام موسیقایی
نویسندگان مقاله
حسین قربانپور آرانی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
عباس شاهعلی رامشه |
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_78256_1642ce42ab7c367bb89113b5e30718dc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات