این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۲۴۵-۲۶۴
عنوان فارسی
جایگاه استاد در ابعاد شناختی و رفتاری سِیروسلوک عرفانی
چکیده فارسی مقاله
یکی از اصول مطرح تربیت عرفانی در عرفان عملی، مسئله نیاز سالک به استاد در سِیروسلوک است؛ اما بزرگان عرفان به علتهایی از ارائه بحث علمی و برهانی در این زمینه خودداری کردهاند. در این راستا، دستهبندی ابعاد نیاز به استاد و تبیین جایگاه شناختی و رفتاری استاد در سیر تربیت سالک ضروری است. با بررسیهای انجامگرفته در این پژوهش به این نکته دست مییابیم که با پیونددادن مسئله نیاز به استاد با دَه کارکرد اساسی استاد در حوزههای شناختی و رفتاری جایگاه استاد تطبیقپذیر است و ضرورت آن اثباتپذیر میشود. شناخت راه نامحسوس و پیچیده، شناخت وظایف و برنامهها، شناخت آفات، خطرات و موانع، شناخت حوادث شهودی و شناخت تفاوت شاکله سالکان از کارکردهای استاد در بُعد شناختی دانسته شدهاند و ترقی به مراحل و مقامات بالاتر، سرعت و سهولتبخشیدن به سیر، تأثیر نفَس و ولایت باطنی استاد، رفع آفات و موانع سیر سالک و دفع ضرر احتمالی ناشی از نبود استاد از کارکردهای استاد در حوزۀ رفتاری شناخته شدهاند که تحقق هیچیک از آنها بدون راهنمایی و دستگیری استاد امکانپذیر نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استاد عرفان، تربیت عرفانی، سِیروسلوک، ضرورت استاد،
عنوان انگلیسی
The position of the master in the cognitive and behavioral dimensions of mystical journey
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important principles of mystical training in practical mysticism is the need of the seeker for a master in conduct, but the great mystics for some reason have refused to provide scientific and argumentative discussion in this field. In this regard, it is necessary to categorize the dimensions of the need for a teacher and explain the cognitive and behavioral position of the teacher in the course of training the seeker. Through the studies conducted in this study, we find that by linking the issue of the need for a teacher with the ten basic functions of the teacher in the cognitive and behavioral domains, the position of the teacher is adaptable and its necessity can be proved. Recognizing the intangible and complex way, recognizing tasks and programs, recognizing pests, dangers and obstacles, recognizing intuitive events and recognizing the difference in the shape of seekers, are considered as the functions of the master in the cognitive dimension. Promotion to higher levels and authorities, speeding up and facilitating the journey, the impact of the master's inner soul and guardianship, removing pests and obstacles in the seeker's journey and repelling the possible harm caused by the absence of the master, are known among the master's functions in the field of behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استاد عرفان, تربیت عرفانی, سِیروسلوک, ضرورت استاد
نویسندگان مقاله
محمدمهدی ولی زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد اخلاق دانشگاه معارف اسلامی و دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه قم
ابوالقاسم ولی زاده |
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه
زهرا مرندی |
دانش پژوه سطح دو و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران قم
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_78263_36dab720a054714c352cef9ac53a29b7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات