این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۵، شماره ۶۱، صفحات ۱۱۹-۱۴۴

عنوان فارسی نقش سیاست گذاری آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش (درک خطر) نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش سیاست گذاری آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش (درک خطر) نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد افراد به مواد مخدر بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود و از روش تحقیق آمیخته با رویکرد اکتشافی استفاده شد. در ابتدا با استفاده از روش کیفی با 15 نفر از صاحب ‌نظران حوزه آموزش و روان­ شناسی مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه هدف نوجوانان و جوانان بین 12 تا 35 سال مرد و زن شهرستان ­‌های منتخب استان اصفهان بود، که 384 نفر به ‌صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب و پرسش ­‌نامه تحقیق بین آن­ ها توزیع شد. تحلیل داده­ها با استفاده تکنیک دلفی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل ازتکنیک دلفی، 8 شاخص (حساس ­‌سازی، آگاه ­سازی در جلسات آموزش خانواده، آموزش مربیان، شیوه ­های نوین آموزشی، رسانه­ های جمعی، پاکسازی محیط ­های آلوده، الگو‌سازی، و قوانین و مقررات) را شناسایی کرد. نتیجه­ گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که توجه به راهبردهای فرهنگی در قیاس با سایر راهبردها، با تاثیرگذاری بر نگرش جامعه هدف نقش مهمی را در محدودسازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ایفا می ­نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیاد، سیاست های آموزشی، آگاهی، نگرش، مواد مخدر

عنوان انگلیسی The Role of Educational Policy-Making in Changing Awareness and Attitude (Risk Perception) in Adolescents and the Youth in Preventing Substance Dependence
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of the present study was to determine the role of educational policy-making in changing awareness and attitude (risk perception) in adolescents and the youth in preventing substance dependence. Method: This research was applicable in terms of purpose and the research method was a mixed method with the exploratory approach. At first, 15 experts in the field of education and psychology were interviewed using a qualitative method. In the quantitative part, the target population was male and female adolescents and the youth aged 12 to 35 years old in selected cities of Isfahan province, among them 384 people were selected using multi-stage cluster random sampling and the research questionnaire was distributed among them. The data were analyzed by the Delphi technique. Results: The results of the Delphi technique identified eight indicators (sensitization, awareness in family education sessions, training of educators, new teaching methods, mass media, cleaning polluted environments, modeling, and rules and regulations). Conclusion: The results indicate that attention to cultural strategies in comparison with other strategies, by influencing the attitude of the target community, plays an important role in limiting and preventing substance dependence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Addiction, Educational Policies, Awareness, Attitude, Substance

نویسندگان مقاله احمدرضا ممیز | Ahmad Reza Momayez
PhD student in Political Science, Islamic Azad University of Shahreza, Shahreza, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران

علیرضا گلشنی | Alireza Golshani
Associate Professor, Department of Political Science, Islamic Azad University, Shahreza, Shahreza, Iran.
دانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران

محمد حسن طالبیان | Mohammad Hassan Talebian
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Shahreza, Shahreza, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2704-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات