این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۵، شماره ۶۱، صفحات ۲۴۱-۲۶۰
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر تاب آوری در نوجوانان وابسته به مواد
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف تحقیق حاضر مقایسه تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر تاب آوری در نوجوانان وابسته به مواد بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه تحقیق شامل 60 نفر از نوجوانان وابسته به مواد بودکه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش اول (درمان نظریه انتخاب، 15 نفر)، آزمایش دوم (درمان فعال ساز رفتاری بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده، 15 نفر)، آزمایش سوم (درمان فعال ساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده، 15 نفر)، و کنترل (15 نفر) گماشته شدند. شرکت کنندگان هر چهار گروه مقیاس تاب آوری کونور-دیویدسون را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد بین تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر افزایش تاب آوری در نوجوانان وابسته به مواد تفاوت معناداری وجود داشت، به طوری که درمان فعال ساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده نسبت به درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ساز رفتاری بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر افزایش تاب آوری در نوجوانان وابسته به مواد اثربخشی بیشتری داشت. نتیجهگیری: در کل، می توان گفت که درمان فعال ساز رفتاری با تکنیک تصویرسازی ذهنی روش موثرتری بر افزایش تاب آوری در نوجوانان وابسته به مواد است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان نظریه انتخاب، درمان فعال ساز رفتاری، تصویرسازی ذهنی هدایت شده، تاب آوری، نوجوانان وابسته به مواد
عنوان انگلیسی
The Comparison of the Effects of Choice Theory Therapy and Behavioral Activation Therapy with and without Guided Mental Imagery on Resilience in Substance-Dependent Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study aimed to compare the effects of choice theory therapy and behavioral activation (BA) therapy with and without guided mental imagery on resilience in substance-dependent adolescents. Method: The present study was quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The study sample included 60 substance-dependent adolescents who were selected by convenience sampling and randomly placed into the first (choice theory therapy, n=15), the second (behavioral activation therapy without guided mental imagery, n=15), and the third experimental groups (behavioral activation therapy with guided mental imagery, n=15) as well as control group (n=15). Participants in all four groups completed the Conner-Davidson resilience scale. The data were analyzed using the analysis of variance (ANOVA) with repeated measurement. Results: The results showed that there was a significant difference between the effectiveness of choice theory therapy and behavioral activation therapy with and without guided mental imagery on the increase of resilience in substance-dependent adolescents, so that behavioral activation therapy with guided mental imagery had a more effect on the increase of resilience in substance-dependent adolescents than choice theory therapy and behavioral activation therapy without guided mental imagery. Conclusion: In general, it can be said that behavioral activation therapy with mental imagery technique is a more effective method to increase resilience in substance-dependent adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Choice theory therapy, Behavioral activation therapy, Guided mental imagery, Resilience, Substance-dependent adolescents
نویسندگان مقاله
شیما جراحی | shima jarahi
Ph.D. Student in Counseling, Department of Family Counseling, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran.
دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران.
محمد ابرهیم مداحی | MohammadEbrahim Madahi
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
محمود گودرزی | Mahmoud Godarzi
Assistant Professor, Department of Family Counseling, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran
استادیار، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج. ایران
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2659-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات