این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۹۷-۱۱۶
عنوان فارسی
تدوین الگوی روان درمانی یکپارچه نگر مبتنی بر آموزه های دینی-روان شناختی با رویکرد اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی روان درمانی یکپارچه نگر مبتنی بر آموزه های دینی-روان شناختی با رویکرد اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر (گرایش به مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار) در نوجوانان بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه بود که در سال تحصیلی 1397-1396 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. ابتدا 200 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و سپس30 دانش آموز دارای رفتارهای پرخطر بر اساس مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب گردید و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای گروه آزمایش، برنامه آموزشی طراحی شده مبتنی بر آموزه های دینی-روان شناختی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای برگزار گردید و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر آموزه های دینی-روان شناختی به طور معناداری باعث کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان شد. نتیجه گیری: روان درمانی یکپارچه نگر مبتنی بر آموزه های دینی-روان شناختی با رویکرد اسلامی، مداخله ای موثر و کارآمد در کاهش گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر شایع در این گروه سنی به ویژه مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزه های دینی-روان شناختی، رویکرد اسلامی، رفتـارهای پـرخطر، گرایش به اعتیاد، نوجوانان
عنوان انگلیسی
The Development of an Integrated Psychotherapy Model based on Religious-Psychological Teachings with Islamic Approach and Evaluating its Effectiveness on Reducing the Tendency to High-Risk Behaviors in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to develop an integrated psychotherapy model based on religious-psychological teachings with Islamic approach and evaluate its effectiveness on reducing the tendency to high-risk behaviors (tendency to use alcohol, drug, and cigarette) in adolescents. Method: The present study was quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study included all male high school students who were studying in Ardabil in the academic year 2017-2018. First, 200 students were selected by multi-stage random sampling method and then 30 students with high-risk behaviors determined by the Iranian adolescents' risk scale were selected according to the exclusion and inclusion criteria and were randomly assigned into the experimental group (n = 15) and the control group (n = 15). For the experimental group, the educational program designed based on religious-psychological teachings was held for ten 60-minute sessions and the control group did not receive any intervention. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results showed that education based on religious-psychological teachings reduced significantly the tendency to high-risk behaviors in adolescents. Conclusion: Integrative psychotherapy based on religious-psychological teachings with Islamic approach is an effective and efficient intervention in reducing adolescents' tendency to high-risk behaviors common in this age group, especially the use of alcohol, drug, and cigarette.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Religious-psychological teachings, Islamic approach, High-risk behaviors, Tendency to addiction, Adolescents
نویسندگان مقاله
پرویز پرزور | parviz porzoor
Assistant Professor, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-942-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات