این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۹۷-۱۱۶

عنوان فارسی تدوین الگوی روان درمانی یکپارچه نگر مبتنی بر آموزه های دینی-روان شناختی با رویکرد اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی روان ­درمانی یکپارچه ­نگر مبتنی بر آموزه ­های دینی-روان­ شناختی با رویکرد اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر (گرایش به مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار) در نوجوانان بود. روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ ی آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش ­آموزان پسر دوره دوم متوسطه بود که در سال تحصیلی 1397-1396 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. ابتدا 200 نفر از دانش­ آموزان به صورت تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند و سپس30 دانش­ آموز دارای رفتارهای پرخطر بر اساس مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، با توجه به ملاک­ های ورود و خروج انتخاب گردید و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای گروه آزمایش،‌ برنامه آموزشی طراحی شده مبتنی بر آموزه­ های دینی-روان ­شناختی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه­ ای برگزار گردید و گروه کنترل مداخله­ ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده­ ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده گردید. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر آموزه ­های دینی-روان­ شناختی به طور معناداری باعث کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان شد. نتیجه گیری: روان­ درمانی یکپارچه ­نگر مبتنی بر آموزه ­های دینی-روان­ شناختی با رویکرد اسلامی، مداخله ­ای موثر و کارآمد در کاهش گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر شایع در این گروه سنی به ویژه مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزه های دینی-روان شناختی، رویکرد اسلامی، رفتـارهای پـرخطر، گرایش به اعتیاد، نوجوانان

عنوان انگلیسی The Development of an Integrated Psychotherapy Model based on Religious-Psychological Teachings with Islamic Approach and Evaluating its Effectiveness on Reducing the Tendency to High-Risk Behaviors in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to develop an integrated psychotherapy model based on religious-psychological teachings with Islamic approach and evaluate its effectiveness on reducing the tendency to high-risk behaviors (tendency to use alcohol, drug, and cigarette) in adolescents. Method: The present study was quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study included all male high school students who were studying in Ardabil in the academic year 2017-2018. First, 200 students were selected by multi-stage random sampling method and then 30 students with high-risk behaviors determined by the Iranian adolescents' risk scale were selected according to the exclusion and inclusion criteria and were randomly assigned into the experimental group (n = 15) and the control group (n = 15). For the experimental group, the educational program designed based on religious-psychological teachings was held for ten 60-minute sessions and the control group did not receive any intervention. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results showed that education based on religious-psychological teachings reduced significantly the tendency to high-risk behaviors in adolescents. Conclusion: Integrative psychotherapy based on religious-psychological teachings with Islamic approach is an effective and efficient intervention in reducing adolescents' tendency to high-risk behaviors common in this age group, especially the use of alcohol, drug, and cigarette.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Religious-psychological teachings, Islamic approach, High-risk behaviors, Tendency to addiction, Adolescents

نویسندگان مقاله پرویز پرزور | parviz porzoor
Assistant Professor, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-942-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات