این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۴، شماره ۵۸، صفحات ۱۱-۳۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تابآوری در دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با به آمادگی به اعتیاد بود. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان مدارس دورهی متوسطهی دوم شهر ملایر در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند. از میان آنها، یک مدرسه به صورت در دسترس انتخاب و تعداد 300 نفر از دانش آموزان این مدرسه توسط پرسش نامهی آمادگی اعتیاد غربال شدند. سپس، 34 دانشآموز که نمره ی بالاتر از نقطه ی برش کسب کردند و دارای آمادگی به اعتیاد بالا بودند، انتخاب و در گروه آزمایش (17 نفر) و گروه کنترل (17 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 12 جلسه برنامهی مهارتهای زندگی را دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامهی تاب آوری استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش بود و این برنامه آموزشی باعث افزایش معنادار تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد در گروه کنترل شد. نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی در افزایش تابآوری در دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد دارد و آموزش این مهارتها میتواند باعث افزایش تابآوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای زندگی، تاب آوری، آمادگی به اعتیاد
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Life Skills Training on Resilience in Students with Addiction Readiness
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of life skills training on resilience in students with addiction readiness. Method: The present study was a quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study consisted of all secondary high school students in Malayer in 2015-2016. Among them, one school was selected as convenience and 300 students of this school were screened by the addiction potential scale. Then, 34 students who scored higher than the cut-off point and had high addiction readiness were selected and randomly assigned to the experimental (n = 17) and control (n = 17) groups. The participants in the experimental group received 12 sessions of life skills program. The resilience questionnaire was used to collect data. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. Results: Findings showed that life skills training was effective on resilience in students with addiction readiness and this training program significantly increased resilience in students with addiction readiness in the experimental group compared to the students with addiction readiness in the control group. Conclusion: Therefore, it can be concluded that life skills training has an important role in increasing resilience in students with addiction readiness and teaching these skills can increase resilience in students with addiction readiness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Life skills, Resilience, Addiction readiness
نویسندگان مقاله
علی شیخ الاسلامی | ali sheykholeslami
Associate Professor, Department of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
حسین قمری کیوی | Hosein Ghamari Kivi
Professor, Department of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
استاد، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
مینا فیاضی | Mina Fayazi
M.A. in Rehabilitation Counseling, Department of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1296-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات