این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۴، شماره ۵۸، صفحات ۳۱-۵۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی بر هویت‌یابی و خودکارآمدی در دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی بر هویت‌یابی و خودکارآمدی در دانش­ آموزان در معرض خطر اعتیاد بود. روش: این پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش­ آموزان پسر پایه نهم در معرض خطر اعتیاد شهر بجنورد در سال 1399-1398 بود. با توجه به طراحی پژوهشی، نمونه ­ای به حجم 30 نفر به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس بسط ­یافته سنجش عینی وضعیت هویت خود و پرسش ­نامه خودکارآمدی عمومی بودند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه ‌و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در رابطه با میانگین نمرات متغیرهای هویت‌یابی و خودکارآمدی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. آموزش تحول مثبت نوجوانی به طور معناداری منجر به کاهش هویت منفی و افزایش خودکارآمدی گروه آزمایش شد. نتیجه‌گیری: می‌توان از آموزش تحول مثبت نوجوانی در هویت‌یابی و خودکارآمدی دانش ­آموزان در معرض خطر اعتیاد در مدارس استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحول مثبت نوجوانی، هویت‌یابی، خودکارآمدی، خطر اعتیاد

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Training Program of Positive Youth Development on Identification and Self-Efficacy in Students at Addiction Risk
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of training program of positive youth development on identification and self-efficacy in students at addiction risk. Method: This study was a quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study included all ninth grade male students at risk of addiction in Bojnord in 2019-2020. According to the research design, a sample of 30 people was selected by purposive sampling method and randomly assigned to the experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group underwent training program of positive youth development for twelve 90-minute sessions and the control group did not receive any intervention. The instruments used in this study were the extended objective measure of ego identity status scale and the general self-efficacy questionnaire. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental group and the control group regarding the mean scores of the variables of identification and self-efficacy. Training positive youth development significantly reduced negative identity and increased self-efficacy of the experimental group. Conclusion: The results of this study show that training program of positive youth development can be used in identifying and self-efficacy of students at addiction risk in schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Positive youth development, Identification, Self-efficacy, Addiction risk

نویسندگان مقاله محسن شاکری نسب | mohsen shakeri nasab
Ph.D Student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Bojnord Branch, Bojnourd, Iran
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران

حسین مهدیان | Hossein Mehdian
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Bojnord Branch, Bojnord, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران

زهره قلعه نوی | Zohreh Ghalehnovi
M.A. in Educational Psychology, Islamic Azad University, Bojnord Branch, Bojnord, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2340-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات