این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۴، شماره ۵۸، صفحات ۵۱-۷۲

عنوان فارسی مقایسه اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در فرزندان والدین وابسته و غیر وابسته به مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی بین فرزندان دارای والدین وابسته و غیر وابسته به مواد انجام شد. روش: این پژوهش یک طرح علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه دانش­ آموزان پسر مدارس متوسطه دولتی (دوره اول و دوم) دبیرستان­ های غرب شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از بین آن ­ها، 328 دانش­ آموز با استفاده از روش نمونه­ گیری چند مرحله ­ای انتخاب شدند. نمونه مطالعه در دو گروه مساوی از دانش­ آموزان با و بدون والدین وابسته به مواد قرار گرفت. شرکت­ کنندگان پرسش­نامه نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (فرم خودسنجی) و مقیاس خودپنداره را تکمیل کردند. همچنین، برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل نمرات ارزیابی پایانی نوبت اول استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان دارای والدین وابسته به مواد در مقایسه با دانش ­آموزان بدون والدین وابسته به مواد به طور معناداری نمرات بالاتری در زمینه اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف داشتند. نتیجه ­گیری: به نظر می­ رسد که والدین وابسته به مواد زمینه بروز اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف را در فرزندان خود ایجاد می ­کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره، پیشرفت تحصیلی، اعتیاد، والدین وابسته به مواد

عنوان انگلیسی The Comparison of Emotional-Behavioral Disorders, Self-Concept and Academic Achievement in Children of Substance-Dependent and Non-Dependent Parents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study was conducted to compare emotional-behavioral disorders, self-concept and academic achievement between children with substance-dependent and non-dependent parents. Method: This study was a causal-comparative design. The statistical population included all male students of public high schools (first and second periods) in the west of Tehran in 2018-2019. Among them, 328 students were selected using multi-stage sampling method. The study sample was divided into two equal groups of students with and without substance-dependent parents. Participants completed the Achenbach system of empirically based assessment (self-assessment form) and the self-concept scale. Also, the GPA of the final evaluation scores of the first round was used to assess academic achievement. Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) and post hoc test. Results: The results showed that students with substance-dependent parents had significantly higher scores in the field of emotional-behavioral disorders, negative self-concept and poor academic achievement compared to students without substance-dependent parents. Conclusion: It seems that substance-dependent parents cause emotional-behavioral disorders, negative self-concept and poor academic achievement in their children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional-behavioral disorders, Self-concept, Academic achievement, Addiction, Substance-dependent parents

نویسندگان مقاله کامران زرکی | kamran zaraki
Ph.D Student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Rudehen, Iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران

نسترن شریفی | nastaran sharifi
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Rudehen
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران

مهرداد ثابت | mahrdad sabet
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Rudehen, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2503-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات