این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۴، شماره ۵۸، صفحات ۱۴۳-۱۷۰
عنوان فارسی
نقش واسطهای آشفتگی روان شناختی در رابطه طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای آشفتگی روان شناختی در رابطه طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی با گرایش به رفتارهای پرخطر (از جمله مصرف مواد مخدر و الکل) در دانشآموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 4779 نفر بود. نمونه ای به حجم 399 نفر از دانشآموزان با استفاده از فرمول اسلووین به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه طرح وارههای ناسازگار اولیه، پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان، پرسش نامه خطرپذیری جوانان ایرانی و مقیاس آشفتگی روان شناختی را تکمیل کردند. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی تاثیرات مستقیم معناداری بر رفتارهای پرخطر (از جمله مصرف مواد مخدر و الکل) داشتند. همچنین، طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی از طریق آشفتگی روانشناختی تاثیرات غیر مستقیم معناداری بر رفتارهای پرخطر داشتند. نتیجهگیری: به طورکلی، یافتههای پژوهش نشان داد که طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی میتوانند با افزایش آشفتگی روان شناختی موجب بروز و تداوم گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان، به ویژه مصرف مواد مخدر و الکل که در این گروه شایعتر است، گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گرایش به رفتارهای پرخطر، طرح واره های ناسازگار اولیه، تنظیم هیجان منفی، آشفتگی روان شناختی
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Psychological Distress in the Relations of Early Maladaptive Schemas and Negative Emotion Regulation to the Tendency to High-Risk Behaviors in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to determine the mediating role of psychological distress in relations of early maladaptive schemas and negative emotion regulation to the tendency to high-risk behaviors (including substance and alcohol use) in students. Method: The present study was descriptive-correlational of structural equation modeling type. The statistical population included all secondary high school students in Miandoab in 2019-2020 (n=4779). A sample of 399 students was selected using Sloven's formula by multi-stage cluster random sampling. Participants completed the early maladaptive schema questionnaire, the cognitive emotion regulation questionnaire, the Iranian adolescents' risk-taking scale, and the psychological distress scale. Data were analyzed by Pearson correlation and structural equation modeling. Results: The results showed that early maladaptive schemas and negative emotion regulation had significant direct effects on high-risk behaviors (including substance and alcohol use). Also, early maladaptive schemas and negative emotion regulation had significant indirect effects on high-risk behaviors through psychological distress. Conclusion: In general, the research findings showed that by increasing psychological distress, early maladaptive schemas and negative emotion regulation can cause the emergence and maintenance of the tendency to high-risk behaviors in adolescents, especially substance and alcohol use which are more common in this group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tendency to high-risk behaviors, Early maladaptive schemas, Negative emotion regulation, Psychological distress
نویسندگان مقاله
سیما عبدزاده | sima abdzadeh
Ph.D Student, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Education Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشجوی دکتری،گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
معصومه آزموده | Massoumeh azemode
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
محمد آزاد عبدالله پور | Mohammad Azad Abdullah Poor
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Education Sciences, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
شعله لیوارجانی | sholeh Livarjani
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Education Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2613-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات