این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۴، شماره ۵۸، صفحات ۳۲۹-۳۴۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تکانشگری و سبک‌های حل مسئله در مردان وابسته به مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: این‌ پژوهش ‌با‌ هدف ‌تعیین‌ اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی ‌بر تکانشگری و سبک‌های حل مسئله در مردان وابسته به مواد انجام ‌شد. روش: پژوهش ‌حاضر ‌از ‌نوع ‌مطالعات نیمه ­آزمایشی ‌با ‌طرح ‌پیش­ آزمون-پس­ آزمون و پیگیری با گروه‌ کنترل ‌بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مردان وابسته به مواد مراجعه ­کننده به مرکز اقامتی ترک اعتیاد اسلام شهر (تعداد 123 نفر) در سال 1398 بود. از میان آن ­ها، نمونه‌ ­ای ‌به‌ حجم 40 نفر ‌به ‌روش ‌نمونه­ گیری ‌هدفمند ‌انتخاب ‌و‌ به ‌تصادف ‌در ‌دو ‌گروه ‌آزمایش (20 نفر) ‌و‌ کنترل (20 نفر) ‌جایگزین ‌شدند. شرکت­ کنندگان ‌در ‌مراحل ‌پیش ­آزمون، ‌پس ­آزمون ‌و‌ پیگیری مقیاس تکانشگری و پرسش ­نامه سبک‌های حل مسئله را ‌تکمیل‌ کردند. گروه‌ آزمایش تحت 8 جلسه‌ 60 دقیقه ­ای ‌آموزش ذهن‌آگاهی ‌قرار‌ گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد.‌ تحلیل‌ داده­ ها با ‌استفاده‌ از‌ آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره ‌انجام‌ شد.‌ یافته ­ها: نتایج‌ نشان‌ دادند‌ که ‌آموزش ذهن‌آگاهی به بهبود تکانشگری و سبک‌های حل مسئله ‌در ‌مرحله ‌پس ­آزمون منجر شد ‌و‌ این ‌تاثیر ‌در‌ مرحله پیگیری ‌نیز ‌تداوم داشت. نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی می‌تواند به عنوان روشی مناسب در بهبود تکانشگری و سبک‌های حل مسئله در مردان وابسته به مواد به کار رود و در نتیجه منجر به کاهش آثار زیان­بار اعتیاد شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، تکانشگری، سبک‌های حل مسئله، اعتیاد

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness Training on Impulsivity and Problem-Solving Styles in Substance-Dependent Men
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study was conducted to determine the effectiveness of mindfulness training on impulsivity and problem-solving styles in substance-dependent men. Method: The present study was quasi-experimental with pretest-posttest and follow up design with a control group. The statistical population of the study included all substance-dependent men referred to the residential addiction treatment center in Islamshahr in 2019 (n=123). Among them, a sample of 40 individuals was selected by purposive sampling method and randomly assigned into the experimental (n=20) and control (n=20) groups. Participants completed the impulsivity scale and the problem-solving styles questionnaire in pretest, posttest, and follow up. The experimental group underwent eight 60-minute sessions of mindfulness training, and the control group did not receive any intervention. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that mindfulness training improved impulsivity and problem-solving styles in the posttest phase and this effect remained stable during follow up phase. Conclusion: The results of the present study showed that mindfulness training can be used as an appropriate method to improve impulsivity and problem-solving styles in substance-dependent men, and thus reduces the harmful effects of addiction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, Impulsivity, Problem-solving styles, Addiction

نویسندگان مقاله سیده مریم موسوی | seyede maryam mousavi
Ph.D Student in General Psychology, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

زهرا دشت بزرگی | zahra dashtebozorgi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
استادیار،گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

علیرضا حیدرئی | alireza heidarie
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشیار،گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

رضا پاشا | reza pasha
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
استادیار، روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

محمدرضا برنا | mohammadreza borna
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
استادیار،گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2495-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات