این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۱۵۳-۱۶۸

عنوان فارسی مقایسه ارزنده سازی، ناارزنده سازی و نحوه روابط خانوادگی کودکان دارای والد وابسته به مواد و عادی: آزمون ترسیم خانواده
چکیده فارسی مقاله هدف: اعتیاد یکی از مسائلی است که به روابط بین خانواده آسیب می زند و همین مسئله موجب مشکلات روانی بسیاری در آینده برای کودکان می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ارزنده سازی، ناارزنده سازی و نحوه روابط خانوادگی کودکان دارای والد وابسته به مواد و عادی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی واز نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری دانش آموزان ابتدایی دختر شهر معمولان بود. 25 دانش آموز دارای والد وابسته به مواد و 25 دانش آموز دارای والد عادی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی ارزنده سازی، ناارزنده سازی و نحوه روابط خانوادگی از آزمون ترسیم خانواده، استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون مجذورکای تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه کودکان دارای والد وابسته به مواد و کودکان دارای والد عادی در اولین شخص ترسیم شده، ناارزنده سازی و فاصله بین والدین تفاوت معناداری وجود داشت، اما بین ترسیم با فاصله کودک از والدین تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با استناد به تفاوت بین کودکان عادی و کودکان با والدین وابسته به مواد باید از تاثیرات منفی اعتیاد بر رفتار و شخصیت کودک جلوگیری کرد و این کودکان را تحت برنامه های مداخلاتی زودهنگام قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزنده سازی، ناارزنده سازی، اعتیاد، خانواده، کودک

عنوان انگلیسی Comparison of Valuation, Devaluation and Family Relationships among Children with Substance-Dependent Parents and Children with Normal Parents: Family Drawing Test
چکیده انگلیسی مقاله Objective: : Addiction is one of the issues that damages family relationships and this issue will cause many psychological problems for children in the future. The purpose of this study was to compare valuation, devaluation, and family relationships between children with substance-dependent and normal parents. Method: The present research was descriptive and causal-comparative. The statistical population was all female elementary students of Ma'moulan city. 25 students with substance-dependent parents and 25 students with normal parents were selected through convenience sampling. To evaluate valuation and devaluation, and family relationships, Family Drawing Test (FDT) was used. Data were analyzed using chi-square test. Results: The results showed that there were significant differences between the two groups of children with substance-dependent parents and children with normal parents in the first drawn person and devaluation and the distance between parents, but there was no significant difference between them in terms of drawing the child's distance from the parents. Conclusion: Given the differences between children with substance-dependent and normal parents, the negative effects of addiction on the child's behavior and personality should be avoided and these children should be included in early intervention programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Valuation, Devaluation, Addiction, Family, Child

نویسندگان مقاله کورش امرائی | Kourosh Ameaei
Department of Psychology, Lorestan University, Khoramabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

صبا سیاه منصور | Saba Siyamansour
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

لیلا فتحی | Leila Fathi
Department of Midwifery, Lorestan University of Medical Sciences, Khoramabad, Iran
گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.

سلمان زارعی | Salman Zarei
Department of Psychology, Lorestan University, Khoramabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2304-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات