این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۱۹۹-۲۲۴

عنوان فارسی شناسایی چیستی وچگونگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان درگیر رفتارهای پرخطر: یک مطالعه ی پدیدارشناسانه
چکیده فارسی مقاله هدف: به علت وجود برخی از ویژگی ها و تحولات گسترده ی این دوره، احتمال وقوع رفتارهای پرخطر از سوی نوجوانان وجود دارد. بر این اساس شناخت رفتارهای پرخطر و چگونگی ابراز آن ها­ حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چیستی و چگونگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان درگیر در رفتارهای پرخطر بود. روش: روش این پژوهش کیفی و پدیدارشناسی بود که به توصیف چیستی و چگونگی تجارب زیسته ی نوجوانان پرداخت. جامعه ی مورد مطالعه، نوجوانان 15 تا 18 ساله ی شهر سنندج با سابقه ی فعلی و گذشته انجام رفتارهای پرخطر بودند. داده ها از طریق نمونه گیری در دسترس و مصاحبه ی عمیق با 14 نفر (هشت پسر و شش دختر) گرد آوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی توصیفی تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل تجارب مشارکت کنندگان در بخش چیستی رفتارهای پرخطر منجر به شناسایی دو مضمون اصلی (آسیب رسانی و هنجارشکنی) و پنج مضمون فرعی (آسیب فردی، آسیب خانوادگی، آسیب اجتماعی، هنجارهای قانونی و ارزش های دینی) و در بخش زمینه های رفتارهای پرخطر منجر به شناسایی سه مضمون اصلی (عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی) و دوازده مضمون فرعی (هیجان خواهی، کنجکاوی، لذت جویی، شجاعت، آشفتگی خانوادگی، نبود یکی از والدین، سابقه ی رفتار پرخطر در خانواده، غفلت والدین، نقش دوستان، نقص انگیزه، محدودیت شادی محیط و نفوذ رسانه ها)گردید. نتیجه گیری: بر اساس تجربه ی زیسته ی نوجوانان درگیر رفتارهای پرخطر، مجموعه ای از چند عامل با هم سبب بروز رفتار پرخطر از سوی نوجوانان می گردد. این مطالعه دربرگیرنده ی مضمون های مهمی برای مشاوران، معلمان و مسؤولین نهادهای مرتبط با امر آموزش و پرورش و خانواده ها است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پدیدارشناسی، رفتارهای پرخطر، نوجوانان

عنوان انگلیسی Identifying What and How High-Risk Behaviors in Adolescents Engaged in High-Risk Behaviors: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Due to some features and extensive developments of this period, there is a possibility of high-risk behaviors by adolescents. Accordingly, recognizing high-risk behaviors and how to express them is important. The aim of this study was to identify what and how high-risk behaviors in adolescents engaged in high-risk behaviors. Method: The method of this research was qualitative and phenomenological, which described what and how adolescents' life experiences. The study population was 15- to 18-year-old adolescents in Sanandaj with a current and past history of high-risk behaviors. Data were collected through convenience sampling method and in-depth interviews with 14 people (8 boys and 6 girls) and were analyzed using descriptive phenomenological analysis. Results: The analysis of participants' experiences in the "what" section of high-risk behaviors led to the identification of two main themes (harming and norm-breaking) and five sub-themes (personal injury, family injury, social harm, legal norms and religious values) as well as in the "areas of high-risk behaviors" section led to the identification of three main themes (individual, family and social factors) and twelve sub-themes (excitement, curiosity, hedonism, courage, family turmoil, the absence of a parent, a history of risky behavior in the family, parental neglect, the role of friends, lack of motivation, limited environmental happiness and media influence). Conclusion: Based on the life experiences of adolescents engaged in high-risk behaviors, a combination of several factors together causes high-risk behaviors by adolescents. This study involves important topics for counselors, teachers and officials of educational institutions and families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phenomenology, High-risk behaviors, Adolescents

نویسندگان مقاله نظیر مظفری | Nazir Mozafari
Shahid Beheshti University, Tehran. Iran
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

فاطمه باقریان | Fatemeh Bagherian
Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran. Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

علی زاده محمدی | Ali ZadeMohammadi
Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

محمود حیدری | Mahmood Heidari
Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2408-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات