این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۱۹۹-۲۲۴
عنوان فارسی
شناسایی چیستی وچگونگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان درگیر رفتارهای پرخطر: یک مطالعه ی پدیدارشناسانه
چکیده فارسی مقاله
هدف: به علت وجود برخی از ویژگی ها و تحولات گسترده ی این دوره، احتمال وقوع رفتارهای پرخطر از سوی نوجوانان وجود دارد. بر این اساس شناخت رفتارهای پرخطر و چگونگی ابراز آن ها حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چیستی و چگونگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان درگیر در رفتارهای پرخطر بود. روش: روش این پژوهش کیفی و پدیدارشناسی بود که به توصیف چیستی و چگونگی تجارب زیسته ی نوجوانان پرداخت. جامعه ی مورد مطالعه، نوجوانان 15 تا 18 ساله ی شهر سنندج با سابقه ی فعلی و گذشته انجام رفتارهای پرخطر بودند. داده ها از طریق نمونه گیری در دسترس و مصاحبه ی عمیق با 14 نفر (هشت پسر و شش دختر) گرد آوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی توصیفی تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل تجارب مشارکت کنندگان در بخش چیستی رفتارهای پرخطر منجر به شناسایی دو مضمون اصلی (آسیب رسانی و هنجارشکنی) و پنج مضمون فرعی (آسیب فردی، آسیب خانوادگی، آسیب اجتماعی، هنجارهای قانونی و ارزش های دینی) و در بخش زمینه های رفتارهای پرخطر منجر به شناسایی سه مضمون اصلی (عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی) و دوازده مضمون فرعی (هیجان خواهی، کنجکاوی، لذت جویی، شجاعت، آشفتگی خانوادگی، نبود یکی از والدین، سابقه ی رفتار پرخطر در خانواده، غفلت والدین، نقش دوستان، نقص انگیزه، محدودیت شادی محیط و نفوذ رسانه ها)گردید. نتیجه گیری: بر اساس تجربه ی زیسته ی نوجوانان درگیر رفتارهای پرخطر، مجموعه ای از چند عامل با هم سبب بروز رفتار پرخطر از سوی نوجوانان می گردد. این مطالعه دربرگیرنده ی مضمون های مهمی برای مشاوران، معلمان و مسؤولین نهادهای مرتبط با امر آموزش و پرورش و خانواده ها است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی، رفتارهای پرخطر، نوجوانان
عنوان انگلیسی
Identifying What and How High-Risk Behaviors in Adolescents Engaged in High-Risk Behaviors: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Due to some features and extensive developments of this period, there is a possibility of high-risk behaviors by adolescents. Accordingly, recognizing high-risk behaviors and how to express them is important. The aim of this study was to identify what and how high-risk behaviors in adolescents engaged in high-risk behaviors. Method: The method of this research was qualitative and phenomenological, which described what and how adolescents' life experiences. The study population was 15- to 18-year-old adolescents in Sanandaj with a current and past history of high-risk behaviors. Data were collected through convenience sampling method and in-depth interviews with 14 people (8 boys and 6 girls) and were analyzed using descriptive phenomenological analysis. Results: The analysis of participants' experiences in the "what" section of high-risk behaviors led to the identification of two main themes (harming and norm-breaking) and five sub-themes (personal injury, family injury, social harm, legal norms and religious values) as well as in the "areas of high-risk behaviors" section led to the identification of three main themes (individual, family and social factors) and twelve sub-themes (excitement, curiosity, hedonism, courage, family turmoil, the absence of a parent, a history of risky behavior in the family, parental neglect, the role of friends, lack of motivation, limited environmental happiness and media influence). Conclusion: Based on the life experiences of adolescents engaged in high-risk behaviors, a combination of several factors together causes high-risk behaviors by adolescents. This study involves important topics for counselors, teachers and officials of educational institutions and families.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Phenomenology, High-risk behaviors, Adolescents
نویسندگان مقاله
نظیر مظفری | Nazir Mozafari
Shahid Beheshti University, Tehran. Iran
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
فاطمه باقریان | Fatemeh Bagherian
Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran. Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
علی زاده محمدی | Ali ZadeMohammadi
Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
محمود حیدری | Mahmood Heidari
Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2408-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات