این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۳۱۳-۳۳۸
عنوان فارسی
رابطه تنظیم شناختی هیجان و گرایش به اعتیاد: نقش میانجی احساس تنهایی اجتماعی عاطفی و طرحواره های ناسازگار اولیه
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تنظیم شناختی هیجان با گرایش به اعتیاد با میانجیگری احساس تنهایی و طرحواره ناسازگار در دانشجویان انجام شد. روش: پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 300 نفر به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2001)، مقیاس آمادگی به اعتیاد وید وبوچر(1992)، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی عاطفی دیتوماسو، برنن و بست (2004)، و مقیاس طرحواره ناسازگاریانگ-فرم کوتاه (1998) استفاده شد. مدل پیشنهادی به روش الگوی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارSPSS 25 وPLS ارزیابی شد. یافتهها: مدل پیشنهادی برازش مناسبی داشت. راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان و طرحواره ناسازگار اولیه بر گرایش به اعتیاد اثر مستقیم و معناداری نداشتند، درحالیکه، راهبردهای سازش نیافته تنظیم هیجان و احساس تنهایی بر گرایش به اعتیاد اثر مستقیم و معناداری داشتند. احساس تنهایی و طرحوارههای ناسازگار اولیه نقش میانجی در رابطه بین راهبردهای سازش نیافته با گرایش به اعتیاد داشتند، در حالیکه، طرحوارههای ناسازگار اولیه نقش میانجی در رابطه بین راهبردهای سازش یافته و گرایش به اعتیاد نداشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر ضمن تبیین عوامل درون فردی مؤثر بر گرایش به اعتیاد در بین دانشجویان، میتواند بهعنوان الگویی مناسب برای طراحی برنامههای پیشگیری از اعتیاد در بین دانشجویان و جوانان مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گرایش به اعتیاد، تنظیم شناختی هیجان، احساس تنهایی، طرحواره ناسازگار اولیه
عنوان انگلیسی
The Relationship between Cognitive Emotion Regulation and Addiction Tendency: The Mediating Roles of Social and Emotional Loneliness and Early Maladaptive Schemas
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between cognitive emotion and regulation addiction tendency with the mediating roles of loneliness and early maladaptive schemas among students. Method: The present study was descriptive-correlational and structural equations. The statistical population included all students in master degree in Islamic Azad University of Zanjan in the academic year of 2017-2018 that 300 people were selected by stratified random sampling. To collect data, Garnefski, Kraaij and Spinhoven cognitive emotion regulation questionnaire (2001), Weed and Butcher's addiction potential scale (1992), Ditommasso, Brannen and Best's social and emotional loneliness scale (2004), and the Young schema questionnaire-short (1998) were used. The proposed model was evaluated using structural equation modeling using SPSS 25 and PLS software. Results: The suggested model had an appropriate fit. Adaptive cognitive emotion regulation strategies and early maladaptive schemas had no significant direct effects on addiction tendency, while maladaptive cognitive emotion regulation strategies and loneliness had. Loneliness and early maladaptive schemas mediated the relationship between cognitive emotion regulation strategies and addiction tendency, while early maladaptive schemas did not mediate the relationship between adaptive emotion regulation strategies and addiction tendency. Conclusion: The results of the present study, in addition to explaining the interpersonal factors affecting the tendency to addiction among students, can be useful as a suitable model for designing addiction prevention programs among students and the youth.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Addiction tendency, Cognitive emotion regulation, Loneliness, Early maladaptive schema
نویسندگان مقاله
مینا سپهری | mina sepehri
Department of Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
قمر کیانی | qamar kiani
Department of Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه روان شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1774-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات