این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۱۰، شماره ۳۶، صفحات ۱۷۷-۲۰۲
عنوان فارسی
علیت گرنجری تأثیر کیفیت گزارشات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی بر میزان پدیده لنگر ذهنی در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده فارسی مقاله
تصمیمهای سرمایهگذاران در بورس، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. یکی از علل رفتاری که باعث عدم واکنش مناسب سرمایهگذاران به اطلاعات منتشر شده میشود پدیده لنگر ذهنی است. هدف این پژوهش بررسی اثر و علیت گرنجری ویژگی شرکتها که شامل کیفیت گزارشات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی بر میزان پدیده لنگر ذهنی در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دوره 1389 الی 1398 بوده و آزمون فرضیههای این تحقیق به روش پانل دیتا انجام پذیرفت. براساس نتایج این پژوهش، علیت ارتباط بهصورت یک طرفه از سمت ویژگی شرکتها به سمت لنگر ذهنی بوده، به علاوه سرمایهگذاران هنگام تصمیمگیری براساس سود پیشبینیشده مدیریت، با مقایسه این سود و متوسط سود پیشبینی شده صنعت، از پدیده لنگر ذهنی تبعیت میکنند و انتظار سودهای بیشتر با اختلاف زیاد را، با توجه به سودهای پیشبینی شده در شرکتهای مشابه، ندارند. کیفیت گزارشات مالی بهعنوان یکی از ویژگیهای مهم شرکتها بر میزان پدیده لنگر ذهنی تأثیر منفی دارد. بدینمعنی که، استفادهکنندگان از اطلاعات و گزارشات مالی منتشر شده باکیفیت شرکتها، کمتر دچار لنگر ذهنی میشوند. همچنین عدمتقارن اطلاعاتی بهعنوان دیگر ویژگی شرکتها بر میزان پدیده لنگر ذهنی تأثیر مثبت ندارد. در نهایت براساس شوکهای وارد شده به لنگر ذهنی از سمت ویژگیهای شرکتها، نتایج، حاکی از اثر منفی کیفیت گزارشات، و اثر مثبت عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها بر پدیده لنگر ذهنی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لنگر ذهنی، علیت گرنجری، عدم تقارن اطلاعاتی، مالی رفتاری
عنوان انگلیسی
Granger causality, the effect of quality of financial reports and information asymmetry on the rate of mental anchor phenomenon in Tehran Stock Exchange
چکیده انگلیسی مقاله
The decisions of investors in the stock market are influenced by various factors. One of the causes of behavior that causes investors to not react properly to the published information is the phenomenon of mental anchorage. The purpose of this study was to investigate the effect and causality of corporate characteristics, which include the quality of financial reports and information asymmetry of companies on the amount of mental anchor phenomenon in the Tehran Stock Exchange. The statistical population of this study included companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period 1389 to 1398 and the hypotheses of this research were tested by data panel method. According to the results of this study, the causality of the relationship was one-way from the characteristics of companies to the mental anchor. in addition to investors when making decisions based on the projected profit of management, by comparing this profit with the average projected profit of the industry. They follow the mental anchor phenomenon and do not expect more profits with a large difference, given the projected profits of similar companies. The quality of financial reports as one of the important characteristics of companies has a negative effect on the mental anchor phenomenon. This means that users of quality financial information and reports published by companies are less likely to be anchored. Also, information asymmetry as another feature of companies does not have a positive effect on the rate of mental anchor phenomenon. Finally, based on the shocks to the mental anchor from the characteristics of companies, the results are one of the negative effects of report quality and the positive effect of companies' information asymmetry on the mental anchor phenomenon.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental Anchor - Granger Causality - Information Asymmetry - Behavioral Finance
نویسندگان مقاله
بیژن جاودان زاده | Bijan Javdanzade
PhD student in Accounting, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
رضوان حجازی | Rezvan Hejazi
Professor, Department of Accounting, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran / Department of Accounting, Khatam University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
استاد تمام گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران / گروه حسابداری، دانشگاه خاتم، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
اله کرم صالحی | Allah karam Salehi
Assistant Professor of Accounting, Masjed Soleiman Branch, Islamic Azad University, Masjed Soleiman, Iran
استادیار گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران
مهدی بصیرت | Mehdi Basirat
Assistant Professor, Department of Economics, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
استادیار گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-940-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات