این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۱۰۱-۱۲۴
عنوان فارسی
اثر تقوا بر تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکار از منظر اقتصاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله
ارتقای سطح ایمان و عمل به احکام اسلامی و نهادینه کردن اخلاق اسلامی یکی از اساسیترین خطیمشیگذاریهای اسلام برای بهبود تصمیمگیریهای اخلاقی در کسبوکار است. اسلام با تکیه بر آموزههای وحیانی و محور قرار دادن اخلاق در کسب وکار، زمینههای تقویت تقوا و درونی شدن دینداری و ارتقاء تصمیمگیریهای اخلاقی را در کسبوکارها فراهم نموده است. تقویت ایمان و تقوای الهی در افراد میتواند زمینه پیدایش تصمیمگیریهای اخلاقی در تمامی عرصههای کسبوکار را فراهم نماید و افراد را به راستگویی، امانتداری، وفای به عهد و رعایت انصاف، دوری از غش و غرر در کسبوکار متمایل نماید. نتایج این تحقیق که با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و با هدف بررسی تأثیرات تقوای الهی بر تصمیمگیر اخلاقی در کسبوکار انجام پذیرفته، حاکی از آن است که تقوا موجب بهبود تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکار در هر چهار مرحله حساسیت، قضاوت، تمایل، و رفتار اخلاقی میگردد و موجبات جریان بهموقع و قابل اتکای اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان طرفین مبادله میباشد. در فضای کسبوکار اسلامی به علت رسوخ تقوا در تمامی مراحل چهارگانه تصمیمگیری اخلاقی نه تنها صداقت در گفتار، بلکه به معنای وسیع آن که شامل صدق در نیت و رفتار نیز بشود مواجه هستیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسلام، تقوا، تصمیم گیری اخلاقی، اخلاق کسب و کار
عنوان انگلیسی
The effect of piety on ethical decision-making in business from the perspective of Islamic economics
چکیده انگلیسی مقاله
Promoting the level of faith and practice of Islamic rules and institutionalizing Islamic ethics is one of the most basic guidelines of Islamic policies to improve ethical decisions in business. Relying on revelatory teachings and focusing on ethics in business, Islam has provided the grounds for strengthening piety and internalizing religiosity and promoting moral decisions in businesses. Strengthening the faith and divine piety in individuals can pave the way for the emergence of ethical decisions in business and lead people to honesty, trustworthiness, fulfillment of promises and observance of fairness, avoidance of fuss in business. The results of this descriptive-analytic study indicate that piety improves ethical decision-making in business (sensitivity, judgment, inclination, and ethical behavior). And facilitates the timely and reliable flow of economic, social and political information between the parties to the exchange. In the Islamic business environment, due to the penetration of piety in all four stages of moral decision-making, we face not only honesty in speech, but also in its broadest sense, which includes sincerity in intention and behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Islam, Piety, moral decision-making, Business ethics
نویسندگان مقاله
مصطفی کاظمی نجفآبادی | mostafa kazemi najafabadi
Assistant Professor of Field and University Research
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-773-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات