این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد و بانکداری اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۱۷۱-۱۹۶

عنوان فارسی رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوری اسلامی ایران و میزان تطابق آن با قرآن و سنت
چکیده فارسی مقاله رفتار به‌معنی روش، سلوک و نحوه معاشرت درتمامی بخش‌های زندگی انسان‌ها، به‌عنوان نمایش‌دهنده روحیات، درون‌مایه و به‌قولی نگرش و اندیشه اوست که نمود بیرونی پیدا می­کند؛ که در نگرش اسلامی خاستگاه آن را فطرت می­دانند؛ آنچه در این مقاله بر آن تأکید می‌شود، رفتارهای اقتصادی است که در قالب رفتار فروشندگان خرده­فروش (رفتار مبادله‌ای) در جمهوری­اسلامی­ایران است. از آنجا که قرآن وسنت به‌عنوان اصلی‌ترین منابعی که مسلمانان از آن متابعت می‌نمایند، ابتدا با مراجعه به قرآن، نهج‌البلاغه و وسایل‌الشیعه رفتار مبادله‌ای در قالب عناوین خاص دسته‌بندی  شده و در نهایت با جمع‌بندی آنها همچون توجه به فطرت، سود وزیان اخروی و معنوی، مالکیت خداوند بر سود و زیان، تأثیر عوامل غیرطبیعی، توجه به وحی، رفتار منصفانه و سهل‌گیر‌‌انه و توجه به لذّت‌های معنوی، نتایج لازم از بحث از جمله تفاوت این رفتارها با رفتارهایی که در اقتصاد متعارف از آن یاد می‌شود، مشخص می‌گردد. در بخش کاربردی، ضمن استفاده از معادلات ساختاری، برای تعیین میزان ایمان افراد از پرسش‌نامه سنجش دین عزّتی و برای بررسی رفتار فروشندگان در جمهوری‌اسلامی­ایران، از پرسش‌نامه محقق ساخته ناشی از نتایج بخش نظری کمک گرفته شده است؛ برای تکمیل پرسش‌نامه از دو روش حضوری و اینترنتی با توجه به حجم کل جامعه فروشندگان (خرده­فروشان) در ایران، تعداد 300 نمونه در دسترس انتخاب گردید. پرسش‌نامه‌ها در فاصله بهار و تابستان 1399 تکمیل شده­ است. نتایج ضمن تأیید رابطه ایمان با رفتار اسلامی فروشندگان، نشان می­دهد اثر عواملی چون وضعیت تأهل، سن، درآمد، تحصیلات و جنسیت افراد معنی‌دار نیست؛ همین‌طور سنجه‌های مختلف (سؤالات 12گانه) نشان می‌دهد رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوری‌اسلامی‌ایران با رفتار مستخرجه از قرآن و سنت تا حد زیادی انطباق دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقتصادِ اسلامی، رفتار اقتصادی، قرآن و سنت، اقتصاد متعارف، رفتارِفروشندگان

عنوان انگلیسی Economic behavior of sellers in the Islamic Republic of Iran and its compliance with the Quran and Sunnat
چکیده انگلیسی مقاله Behavior means method and behavior in all parts of human life, as a representation of spirits, the theme and, in his words, his attitude and thought, which finds an external appearance, which in the Islamic view is the origin of nature; What is emphasized in this article is a part of economic behaviors which is in the form of sellers' behavior. Since the Quran and Sunnat are the main sources that Muslims follow, first by referring to the Quran, Nahjal-Balaghah and VasaelShieh  means, exchange behavior is classified in the form of specific titles, and finally by summarizing them, the necessary results of the discussion, including the difference between these behaviors. Behaviors that are mentioned in conventional economics, such as paying attention to nature, profit and loss in the hereafter and spirituality, God's ownership of profit and loss, the effect of unnatural factors, paying attention to revelation, fair and lenient behavior, and paying attention to spiritual pleasures are determined. In the practical part, using structural equation modeling, to determine the level of people's faith, the questionnaire of measuring the dignity of religion and to examine the behavior of sellers in the Islamic Republic of Iran, a researcher-made questionnaire based on the results of the theoretical part has been used; To complete the questionnaire from both face-to-face and online methods, according to the total size of the community of sellers (retailers) in Iran, 300 available samples were selected. Questionnaires were completed between spring and summer 1399. The results, while confirming the relationship between faith and Islamic exchange behavior, show that the effect of factors such as marital status, age, income, education and gender is not significant; Also, different measures (12 questions) show that the economic behavior of sellers in the Islamic Republic of Iran is largely consistent with the behavior derived from the Quran and Sunnat.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Islamic economics, economic behavior, Quran and Sunnat, conventional economics, salesmen behavior

نویسندگان مقاله ابوالفضل سامی | abolfazl samy
Department of Economics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

خشایار سیدشکری | Khashayar Seidsshokri
Department of Economics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

غلامرضا مصباحی‌مقدم | Gholamreza MesbahiMoghadam
Department of Economics, Imam Sadegh (AS) University and Department of Economics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام و گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

نعمت‌الله فلیحی‌پیربستی | nematollah falihipierbasti
Department of Economics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-868-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات