این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
اللغه العربیه و آدابها
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۶۰۱-۶۲۱
عنوان فارسی
موقف المؤلفات التراثیه من تعلیم مهاره الإملاء للأغراض المهنیه (دراسه وصفیه تحلیلیه: أدب الکاتب لابن قتیبه؛ کتاب "تقویم الید" نموذجا)
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژههای فارسی مقاله
الإملاء العربی، الأخطاء الإملائیه، ابن قتیبه، أدب الکاتب، التراث التعلیمی،
عنوان انگلیسی
The Place of Heritage in Dictation Skills Training for Occupational Purposes (An Analytical Descriptive Study Based on Ibn Qutayba's Book, Adab-al-Katib; “Taqwim al-Yad”)
چکیده انگلیسی مقاله
Dictation is one of the most important writing skills in communicating; therefore, its training is essential to eliminate errors in linguistic communication. Accordingly, strengthening this skill should be considered in preparing the appropriate content for the educational courses. This study reflects on the past compilations on dictation skills and attempts to examine the content of Adab-al-Katib written by Ibn Qutayba al-Dinawari (213-267AH). Part of the book, entitled "Taqwim-al-Yad" in 46 sections, teaches those scribers and writers who had a poor ability to write words such as “Hamza” and “Alef”. The present study aims to study two cases, based on descriptive method and content analysis (qualitative and quantitative method): The author's method of presenting content in three stages (categorization, dictation at the morphological-syntactic level, defining the rule and dictation error) and his method of checking the dictation errors. The results of the research indicate that the errors are in two parts: dictation of letters in verbs and nouns and dictation of names. According to graphs and statistical data, 59% of the educational content is dedicated to dictation of letters and 41% is dedicated to dictation of names. Among the writing principles, dictation of "Alef" had the most attention with 39%. The organization of the content under investigation has its positive and negative points, including failure in the observance of subject-alignment in content-segmentation. These data indicate the special attention of applied linguists to dictation skills in old times, as if they represent their innovative educational achievements as a significant advancement in the development of language skills for specific purposes, which makes us to follow their pattern, as a precious legacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الإملاء العربي, الأخطاء الإملائية, ابن قتيبة, أدب الکاتب, التراث التعليمي
نویسندگان مقاله
فرزانه حاجی قاسمی |
طالبة الدکتوراه، قسم اللغة العربية وآدابها بجامعة أصفهان، أصفهان، إيران
نرگس گنجی |
الأستاذة المشارکة، قسم اللغة العربية وآدابها بجامعة أصفهان، أصفهان، إيران
حسین ميرزائي نیا |
الأستاذ المشارک، قسم اللغة العربية وآدابها بجامعة أصفهان، أصفهان، إيران
نشانی اینترنتی
https://jal-lq.ut.ac.ir/article_74844_08284e1e7a1077b09fd13a4fe7a0a539.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات