این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۸، شماره ۲۰، صفحات ۴۲-۴۶
عنوان فارسی
تعیین توان انگیزشی مشاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان براساس شاخص انگیزش بالقوه مشاغل (MPS)،۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: منابع انسانی در سازمانهای خدماتی مانند بیمارستانها عاملی کلیدی میباشند.از این رو انگیزش نیروی انسانی در تحقق هدفهای سازمان حایز اهمیت میباشد. علاوه بر عوامل برونی، شغل خود نیز میتواند باعث انگیزش کارکنان گردد به شرط اینکه در طراحی شغل به عواملی که باعث ایجاد انگیزش درونی میشوند، توجه کافی شده باشد. علیرغم اهمیت توجه به این عوامل در طراحی شغل، به نظر میرسد در بخش بهداشت و درمان و به ویژه بیمارستانها به این امر توجه نشده است. در پژوهش حاضر سعی شده است که با انجام بررسی تشخیصی شغلی، این عوامل در گروههای مختلف شغلی بیمارستانها اندازه گیری شوند. روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر به روش مقطعی در زمستان سال 1383 انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان در چهار گروه پرستاری، پیراپزشکی، اداری مالی و پشتیبانی تشکیل دادند. 171 نفر از جامعه آماری با روش نمونهگیری طبقهای با تخصیص متناسب به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادهها در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. 149 پرسشنامه تکمیل شده پس از جمع آوری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS به کمک آمار توصیفی و آزمون t یک نمونهای با نمرات استاندارد مقایسه شدند. یافتهها: در گروههای شغلی مورد بررسی میانگین امتیاز تنوع وظیفه (انحراف معیار85/0) 3/3، میانگین هویت شغلی (انحراف معیار 03/1) 8/3، میانگین امتیاز اهمیت وظیفه (انحراف معیار 92/0) 4/5، میانگین امتیاز عامل استقلال (انحراف معیار 02/1) 8/3، میانگین امتیاز بازخورد (انحراف معیار 92/0) 8/4 و میانگین نمره توان انگیزشی بالقوه (انحراف معیار 24/34) 7/80 محاسبه شد. براساس نتیجه آزمون t یک نمونهای، مشخص شد که میانگین ابعاد شغلی تنوع، هویت، استقلال و بازخورد و نیز توان انگیزش بالقوه با نمره استاندارد اختلاف معنیدار دارد. (05/0>P-Value) با این حال میانگین نمره هویت وظیفه با نمره استاندارد اختلاف معنیدار نداشت. (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش، توان انگیزشی، شاخص انگیزش بالقوه
عنوان انگلیسی
Determining of the Motivational ability of the jobs at Teaching Hospitals Affiliated with Kerman University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In all service organizations, such as hospitals, human resources are key factors therefore, employee motivation is important in achieving organizational goals. In addition to external factors, jobs can also provide employee motivation, provided that motivational factors are well considered when designing jobs. It seems that in the health sectors especially in hospitals, motivational factors have been neglected. This study is done to measure these factors at different job levels in hospitals through a job diagnostic survey (JDS). Methods: This was a cross - sectional study, carried out in winter -2005. The research population included 4 categories of employees (nursing, paramedical, administrative- financial and logistic) in teaching hospitals affiliated with Kerman University of Medical Sciences. The Sample population was 171 people who were selected through stratified sampling method form among the four abovementioned categories. Data collection was done using a questionnaire. Data analysis carried out on 149 completed questionnaires by SPSS software using one- sample t-test. Findings: The mean of each job dimension in this study was as follows: Task variety: 3.3 ± 0.85, task identity: 3.8 ± 1.83, task significance: 5.4 ± 0.92, autonomy: 3.8 ± 1.02, feedback: 4.8 ± 0.92& Potential ability of motivation: 80.7 ± 32.24. One - Sample T-test showed a significant difference between the means of task variety, task identity, autonomy, and their standard values. However, there was no significant difference between task significance in research and its standard value. Conclusion:Based on the findings, the jobs did not motivate the employees. To solve this problem some managerial techniques such as: job development, job enrichment, organizing working groups, providing feedback and job rotation in the short run and redesigning jobs based on job specification model in the long run, are recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نادر خالصی | n khalesi
محمد رضا امیراسماعیلی | mr amir esmaili
اعظم قادری | a ghaderi
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات