این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۸، شماره ۲۰، صفحات ۶۱-۶۷
عنوان فارسی
نیازسنجی آموزشی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: غنی سازی دانش حرفهای مدیران امری ضروری است که تنها با آموزش صحیح و مبتنی بر نیازها ی واقعی آنان محقق میشود. هدف این مطالعه نیازسنجی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سه حیطه مهارتهای فنی، تخصصی، ادراکی و انسانی و تعیین اولویت نیازها و نیز بررسی ارتباط برخی مشخصات نظیر سن، جنس تحصیلات، سابقه خدمت، سنوات مدیریت، تعداد افراد تحت نظارت با نیازهای آنان میباشد. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی پیمایشی است، جامعه پژوهش را کلیه رؤسا، معاونین و مدیران گروه دانشکدههای هفتگانه و مدیریتهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (115 نفر) درسال 1383تشکیل میدهند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن با استفاده از نظر کارشناسان تأیید شده است و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 97/0=r تأیید شده است. از مجموع 115پرسشنامه ارسال شده برای مدیران، 90 مورد تکیل و مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین نیاز آموزشی در حیطه مهارتهای فنی تخصصی (میانگین 54/3) و پس از آن حیطه مهارتهای انسانی (میانگین 36/3) و سپس مهارتهای ادراکی (میانگین 33/3) میباشد. همچنین نتایج نشان داد که بین نیاز در حیطههای مختلف و تحصیلات، سن، سنوات مدیریت و سابقه خدمت و رتبه علمی واحدهای مورد پژوهش اختلاف معنیداری وجود دارد (05/0>P-Value) اما بین جنس، نوع مسئولیت و نیاز در حیطههای مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: با توجه به نیازهای اعلام شده از حیطههای سه گانه پیشنهاد برقراری دورههای مدون کوتاه مدت ودراز مدت جهت مدیران میگردد. همچنین پیشنهاد میشود در شروع به کار مدیران در پستهای مدیریتی نیازهای آنها طبق پرسشنامه تدوین شده در این مطالعه برآورد شده و دورههای مورد نیاز برای آنان تدارک دیده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیاز سنجی آموزشی، مدیران ستادی، مهارت ادراکی، مهارت انسانی
عنوان انگلیسی
Educational Needs Assessment of the Staff Managers in Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: IOrganization managers, due to changes, encounter new situations which require new information as well as specific specialties therefore, it is essential to enhance their knowledge through proper training courses based on their real needs. This study was conducted in Isfahan University. of Medical. Sciences- 2004 for : - assessing the training needs of the staff managers in technical , perceptual and human domains, - Prioritizing the needs, - and determining the relation between their needs and organizational status. Methods: This cross - sectional, descriptive - survey study was done in 2004. The research population, used as sample population too, was 115 managers of Isfahan Univ. Data was collected using a questionnaire , the reliability and validity of which was evaluated using coefficient alpha r = 0.97. The completed questionnaires were analyzed through descriptive & inferential statistics. Findings: The most educational need was observed in technical domain (x=3.45) and the perceptual and human domains followed respectively (x=3.36 , x=3.33). There was also a significant difference between different domains and education , age , job experience , management experiment and academic status of the sample population, but no significant difference was observed between gender, responsibility and needs in different domains. Conclusion: It is suggested to determine the managers' training needs & provide them with appropriate short or long - term training courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهین امین الرعایا | mahin amin aminalroaya
محمدحسین یارمحمدیان | mohammad hossein yarmohammadiian
سهیلا احسان پور | ehsanpour
اکبر حسن زاده | hassan zadeh
سوسن بهرامی | s bahrami
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-45&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات