این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۸، شماره ۱۹، صفحات ۲۹-۳۶

عنوان فارسی رضایت بیماران بستری بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ارائه الگو خدمات (۱۳۸۱)
چکیده فارسی مقاله مقدمه:غلبه بر بحران های موجود در بیمارستانها بدون توجه به نیازها و جلب رضایت بیماران غیرممکن است. میزان رضایتمندی بیماران بستری از واحدهای مختلف بیمارستان یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان است. روش بررسی : این پژوهش به صورت مقطعی در بهار سال 1381 به منظور ارزیابی رضایت بیماران بستری از خدمات واحدهای مختلف بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان(شفا، باهنر و کرمان) انجام گرفت . جامعه آماری این پژوهش بیماران 15 سال به بالایی بود که حداقل 48 ساعت در بخش های داخلی یا جراحی بیمارستان _ های مذکور بستری شده اند . حداقل حجم نمونه لازم براساس مطالعه اولیه 564 نفر برآورد گردید که جهت اطمینان بیشتر با 600 بیمار در زمان ترخیص مصاحبه انجام گرفت. ابزار سنجش رضایت بیماران با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و شهید بهشتی ساخته شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های مجذور کای تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها : حدود 59 ٪ بیماران از خدمات بیمارستانهای تحت بررسی راضی بودند . تفاوت معنی داری در نسبت رضایتمندی بین سه بیمارستان تحت بررسی مشاهده نگردید. از بین واحدهای مختلف بیمارستانی بیشترین نارضایتی بیماران از کیفیت غذا و امکانات اتاق بستری و بیشترین رضایتمندی از رفتار پزشکان و پرسستاران به دست آمد . ارتباط معنی داری بین سن ، تحصیلات ، تأهل و مدت اقامت بیماران در بیمارستان با رضایتمندی از واحدهای مختلف بیمارستان مشاهده نگردید . نتیجه گیری : حل مسائلی که منجر به نارضایتی بیماران می گردد تلاش و تعهد مدیران را می طلبد. لازم است ، مدیران بیمارستان ها با توجه نمودن به انتظارات و خواست بیماران، رضایت آنان را کسب نمایند تا آنان در برنامه های درمانی و مراقبتی خود بیشتر مشارکت نموده و بیمارستان بهتر به اهداف خود دست یابد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت مندی ، بیماران بستری ، بیماران بستری ، بیمارستان

عنوان انگلیسی Patients Satisfaction at Hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences & in2002
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Overcoming the existing crises in hospitals without considering the patients' needs and their satisfaction is impossible. The rate of inpatients satisfaction with different units is one of the important criterion for the evaluation of the quality of hospital services. Methods: The present study was carried out in a cross-sectional method during the spring of 2002 for the evaluation of inpatients satisfaction with services provided in different units of different hospitals (Shafa, Bahonar and Kerman, Darman) affiliated to Kerman University of Medical Sciences. The statistical population of this research include patients over 15 who had been hospitalized in the internal and surgery wards of the above hospitals for a minimum period of 48 hours. In the study, the minimum required sample size was 564 patients but for more assurance , 600 patients were interviewed at discharge time. The instrument for showing patient satisfaction was a standard questionnaires of the Ministry of Health Education , Isfahan and Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Collected data were analyzed by SPSS software using Chi square and T tests. Findings: About 59% of patients were satisfied with hospital service. The highest level of dissatisfaction was shown in the patients' nutrition and hygienic conditions of their rooms and the highest level of satisfaction was shown for the clinics and nursing units. The results indicate no relationship between satisfaction with different hospital units and the patients' age, level of education, duration of hospitalization and marital status. Results: Solving the problems resulting in patients' dissatisfaction requires the administrators, commitments and efforts. Hospital administrators should respectand value the patients' needs and expectations, get their satisfaction and encourage them to cooperate in their own treatment and care process, and help the hospital to reach its objectives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, in Patients, Hospital.

نویسندگان مقاله علیرضا ظهور | a zohoor


طاهره اسلامی نژاد | t eslaminejad



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات