این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۷، شماره ۱۷، صفحات ۵۷-۶۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی با استفاده از مدل اعتقاد به سلامتی بر آگاهی، اعتقاد و نگرش دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نظر به اهمیت سلامت روان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سلامتی انسان و با توجه به شیوع بالا و ناتوان کنندگی بسیار شدید و طولانی اختلالات روان ( که در تحقیق معروف بار جهانی بیماری ها به آن اشاره شده است ) و نقشی که آگاهی و نگرش مردم در استفاده از خدمات بهداشت روانی دارد ، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی بر آگاهی ، اعتقاد و نگرش دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی در سال 81-1380 در تهران انجام شده است. روش بررسی : در این مطالعه نیمه تجربی ، منطقه 7 تهران انتخاب گردید و سپس از دو مرکز پیش دانشگاهی دخترانه به طریق نمونه گیری احتمالی نوع خوشه ای ، 150 دانش آموز ، انتخاب شدند و نمونه های مورد نظر طی دو مرحله که آزمون اولیه قبل از اجرای برنامه آموزشی و آزمون ثانویه بعد از اجرای برنامه آموزشی بود بتا پرسشنامه ای که حاوی سؤالاتی در مورد آگاهی آنها از مشکلات روانی ( اضطراب و افسردگی ) اعتقادات آنها نسبت به مشکلات روانی ذکر شده و خودپندار و همچنین متغیرهای زمینه ای بود مورد ارزشیابی قرار گرفتند و نتاایج حاصله به کمک آزمون های t زوج ،آنالیز واریانس یکطرفه و تست شفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .یافته ها : نتایج تست t زوج بین میانگین نمرات آگاهی ، اجزا ، مدل اعتقاد به سلامتی و خودپنداره دانش آموزان نشان دهنده اختلاف معنی داری (p< 0/005) قبل و بعد از آموزش بود . نتیجه گیری : آموزش بهداشت روانی می تواند باعث ارتقاء آگاهی و تأثیر مثبت در اعتقادات نگرش و خودپنداره افرار گردد و این مطالعه می تواند شروعی برای تحقیقات بعدی در این زمینه باشد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی ، نگرش ، بهداشت روانی

عنوان انگلیسی The Effect of Mental Health Education On Pre University High School Girls Concerning Their Attitude Beliefs, and The Knowledge Towards The Subject
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the significance of mental health as an inseparable part of human health, and in view of its high prevalence and severe long disabling effect, and the role that people's knowledge and belief have in utilizing mental health services, this research was performed with the purpose of studying the effects of mental health education on the awareness, belief and attitude of high school girl students at pre-university phase, in the year 2001-2002 in Tehran. Methods:In this quasi-experimental study, Tehran's 7Th educational district was selected for the study. With the application of randomized cluster sampling method, 150 high school girl students from two pre-University phases were chosen. Samples were evaluated at two stages, before the implementation of the educational program and after, by using a questionnaire including the awareness level of mental problems (anxiety, depression), their attitude towards mental problems, self-concept and existing variables. The results were analyzed, using paired T test, one way variance analysis and Schaffer test. Findings: Results of paired T-test between the mean score of knowledge, components of health belief model and self concept scores of students indicated significant difference before and after educational program implemented (P< 0.0005). Results: Mental health education has a positive effect on knowledge, beliefs, attitude and self-concept of people. This study is considered to be a beginning to more future research in this field
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge Attitude, Mental Health, Health Belief Model

نویسندگان مقاله معصومه عرفانی خانقاهی | m erfani khanghahi


فروغ شفیعی | f shafiei


رضا توکلی | r tavakoli



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات