این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه های کشور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فرهنگ سازمانی، ابزاری قدرتمند برای ارتقای عملکرد و اثربخشی بلندمدت سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه های کشور بود. روشها: روش پژوهش ترکیبی آمیخته بود. منابع گردآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش شامل مصاحبه نیمهساختاریافته با 30 نفر، یادداشتبرداری، اسناد عمومی و خصوصی بوده که به دادههای متنی تبدیل شده و پس از کدگذار ی متن با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا صورت گرفت. بر اساس نتایج بخش کیفی، ابزار اندازهگیری بر اساس مؤلفههای شناسایی شده در قالب پرسشنامه 105 سوالی طراحی گردیده و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تایید و در نهایت ضریب پایایی 74/0 به دست آمد. برای برآورد اعتبار الگوی ارائه شده از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به حجم نمونه به روش نمونهگیری خوشهای از شهرهای مختلف کشور دادهها جمعآوری گردید. یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که الگوی فرهنگ سازمانی دارای 24 عامل ، 105 ملاک و 805 نشانگر است. یافتهها همچنین ننشان داد مقیاس طراحی شده برای سنجش فرهنگ سازمانی در دانشگاهای کشور ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. نتیجهگیری بنابراین و با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که لازم است دانشگاههای کشور به سوی اعتباریابی فرهنگ سازمانی گام برداشته و تمام عوامل به طور یکسان مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش، فرهنگ سازمانی، دانشگاه
عنوان انگلیسی
Designing and validating a scale for measuring the organizational culture of the country's universities
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Organizational culture is a powerful tool to improve the performance and long-term effectiveness of the organization. The purpose of this article was to design and validate a scale for measuring the organizational culture of the country's universities. Methods: The combined research method was mixed. Sources of data collection in the qualitative part of the research included semi-structured interviews with 30 people, taking notes, public and private documents that were converted into textual data and after coding the text, content analysis technique was performed. Based on the results of the qualitative section, the measurement tool was designed based on the identified components in the form of a 105-item questionnaire and its face and content validity was confirmed using the opinion of experts and finally the reliability coefficient was 0.74. Structural equation modeling analysis was used to estimate the validity of the proposed model. In the qualitative part of purposive sampling and in the quantitative part according to the sample size (135 people), data were collected by cluster sampling method from different cities of the country Results: The findings of the qualitative section showed that the organizational culture model has 24 factors, 105 criteria and 805 indicators. The findings also showed that the scale designed to measure organizational culture in Iranian universities has a very good fit. Conclusion: Therefore, according to the obtained results, it can be said that it is necessary for the universities of the country to take steps towards the validation of organizational culture and all factors should be considered equally.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Assessment, Organizational Culture, University
نویسندگان مقاله
فیروز مهدی | Firouz Mahdi
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
محمد مجتبی زاده | Mohammad Mojtaba Zadeh
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
نقی کمالی | Naghi Kamali
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2824-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات