این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۷
عنوان فارسی
پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: رابطه دانشآموزان با مدرسه یکی از مهمترین ابعاد تحصیلی است، متغیرهای متعددی میتوانند در این ارتباط دخیل باشند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر کنگاور در سال تحصیلی 99-1398. تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران(1390)، پرسشنامه خوش بینیتحصیلی شیرر و کارور و پرسشنامه طرحوارههای هیجانی لیهی بود. دادههای بدست آمده با استفاده ازspss نسخه 23 با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که بین خوشبینی و طرحوارههای هیجانی با پیوند با مدرسه دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین 52 درصد از کل واریانس پیوند با مدرسه دانشآموزان بر اساس خوشبینی و طرحوارههای هیجانی قابل پیشبینی میباشد. نتیجهگیری: بر همین مبنا میتوان متغیرهای پیشبین را از مولفههای مهم و کلیدی در رابطه و پیوند دانشآموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی والدین و همچنین معلمان از این مهم میتواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانشآموزان منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژهها، خوشبینی، طرحواره، هیجان، مدرسه، دانشآموز
عنوان انگلیسی
Predicting a school bonding based on academic optimism and emotional schemas
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Studentschr('39') relationship with school is one of the most important aspects of education, several variables can be involved in this relationship and affect it. In this regard, the present study was conducted with the aim of predicting school-based relationships based on academic optimism and emotional schemas. Method: The present study was descriptive and correlational and its statistical population consisted of all high school students in Kangavar in the academic year 1399-99. A total of 200 individuals were selected by multi-stage cluster sampling. Measurement tools were questionnaires related to Rezaei Sharif et al. (2011), Shearer and Carverchr('39')s academic optimism questionnaire and Leahy emotional schema questionnaire. Data were analyzed using SPSS version 23 using Pearson correlation coefficient and regression analysis. Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between optimism and emotional schemas associated with the school of students. Also, 52% of the total variance of the connection with the school of students can be predicted based on optimism and emotional schemas. Conclusion: Accordingly, predictor variables can be considered as important and key components in the relationship and connection of students with school, and awareness of parents and teachers can lead to deepening and strengthening the connection with studentschr('39') school.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, optimism, schema, excitement, school, student
نویسندگان مقاله
علیرضا مرآتی | alireza merati
دانشگاه پیام نور
عزت اله قدمپور | ezatolah ghadampour
دانشگاه لرستان
حسنعلی ویسکرمی |
دانشگاه لرستان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2477-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات