این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۵
عنوان فارسی
پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی و ترس از صمیمت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در طول دوران تحصیل، چالش¬های مثبت و منفی گوناگونی برای دانشجویان ایجاد می¬شود که یکی از این چالش¬های منفی، فرسودگی تحصیلی است. عوامل متعدد شناختی، هیجانی، رفتاری و شخصیتی بر بروز و شدت یافتن این چالش منفی اثرگذار هستند. هدف این پژوهش پیش¬بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی و ترس از صمیمیت است. روش¬ کار: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل ¬کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 98-1397 است که 335 نفر با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسش¬نامه فرسودگی تحصیلی، پرسش¬نامه حساسیت اضطرابی، پرسش¬نامه احساس تنهایی و پرسشنامه ترس از صمیمت بود که به منظور تحلیل پرسش¬نامه¬ها از روش رگرسیون چندگانه از نوع همزمان استفاده شد. یافته¬ها: نتایج نشان داد که حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی و ترس از صمیمت قادر به پیش¬بینی معنادار فرسودگی تحصیلی هستند)001/0(P<. نتیجه¬گیری: دانشگاه به عنوان اصلی¬ترین نهادی که اکثریت جامعه جوان در آن حضور می¬یابند، اهمیت اساسی در حفظ و بهبود سلامت روانی-اجتماعی افراد دارد. از آنجا که دوره جوانی با فرآیند اجتماعی¬شدن گره خورده است؛ توجه و برنامه¬ریزی هدفمند در راستای کمک به این فرآیند در پیشرفت تحصیلی و سلامت روان جوانان جامعه که پایه و اساس پیشرفت¬های آتی هستند، باعث جلوگیری و کاهش مشکلات مربوط به فرآیند تحصیل از جمله فرسودگی تحصیلی می¬شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی تحصیلی، حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی، ترس از صمیمیت، دانشگاه علوم پزشکی.
عنوان انگلیسی
The Prediction of Academic Burnout Based on Anxiety Sensitivity, Loneliness and Fear of Intimacy
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: There are many positive and negative challenges for student during education, one of which is the negative challenge of school burnout. Various cognitive, emotional, behavioral and personality factors affect the emergence and intensity of this negative challenge. The aim of this study is the prediction of academic burnout based on anxiety sensitivity, loneliness and fear of intimacy. Methods: The research method in this study is descriptive and correlational, and the statistical population of this study included all students of Medical University of Kerman during the academic year of 2018-2019 which 335 subjects were studied using multistage cluster sampling. The research tools included academic burnout questionnaire, anxiety sensitivity questionnaire, the loneliness questionnaire and fear of intimacy questionnaire whichMultiple regression method was used to analyze the questionnaires Results:The results showed that anxiety sensitivity, loneliness and fear of intimacy can predict meaningfully school burnout (P< 0/001). Conclusion:as the most important institution in which the majority of young people are present, the university has a central importance in maintaining and improving the mental and social jealth of individuals. since the age of youth is tied to the process of socialization, targeted attention and planning to help this process in the educational and mental health of young people in the community, whome are the basis of future development, will prevent and reduce problems related to the education process including academic burnout.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Burnout, Anxiety Sensitivity, Loneliness, Fear of Intimacy, University of Medical Sciences .
نویسندگان مقاله
سمیه پوراحسان | Somaye Pourehsan
Shahid Bahonar Uinversity of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مهشید تجربه کار | Mahshid Tajrobehkar
Shahid Bahonar Uinversity of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
محبوبه شمسی نژاد | Mahboobe Shamsi Nezhad
Shahid Bahonar Uinversity of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2586-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات