این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۷۹-۹۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان در درس علوم و پایداری آن در طول زمان
چکیده فارسی مقاله چکیده: مقدمه : نتایج تحقیقات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که روند آموزش علوم تجربی  را مطالعه می‌کند، نشان داده است که کشور ایران نتایجی پایین­تر از میانگین داشته است. بنابراین ضرورت توجه ویژه به درس علوم تجربی مشهود است. در این راستا هدف این پژوهش، بررسی اثر آموزش درس علوم تجربی بر اساس رویکرد ساختن‌گرایی برمیزان یادگیری مشارکتی دانش‌آموزان و پایداری آن در طول زمان بود. روش ها: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 و حجم نمونه 60 نفر، که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه یادگیری مشارکتی استیفان و همکاران استفاده شد و آموزش مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی طی10 جلسه، هر جلسه60 دقیقه اجراء گردید و جهت تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اندازه‌گیری مکرر و مقایسه زوجی) بهره گرفته شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش، بیانگر آن است که میزان یادگیری مشارکتی دانش‌آموزانی که آموزش بر اساس رویکرد ساختن‌گرایی را دریافت کرده‌اند بطور معنی‌داری بالاتر از میزان یادگیری مشارکتی دانش‌آموزانی است که این آموزش را دریافت نکرده‌اند. نتیجه گیری: این مطالعه نشان می­دهد که آموزش علوم تجربی پایه هفتم براساس رویکرد ساختن گرایی بر افزایش میزان یادگیری مشارکتی دانش آموزان موثر بوده است و در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است. بر اساس نتایج، می­توان از آموزش با رویکرد ساختن گرایی برای افزایش یادگیری مشارکتی دانش آموزان در دوره اول متوسطه استفاده کرد و این روش با فعال ساختن دانش ­آموزان در فرایند آموزش می­تواند به عنوان یکی از روش­های اصلی جهت افزایش یادگیری مشارکتی به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، ساختن‌گرایی، یادگیری مشارکتی، بازخورد.

عنوان انگلیسی The effect of constructivist-based approach of teaching in science Courses on cooperative learning of Secondary school students and its sustainability over time
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The results of international research evaluating academic achievement, which studies the process of teaching experimental sciences, have shown that Iran's rank is lower than average results. Therefore, the special attention to the course of experimental sciences is the essential and obvious need. In this regard, the purpose of this study was to investigate the effect of teaching experimental sciences based on constructivist approach on students' cooperative learning and its sustainability over time. Methods The design of this research was quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group and follow-up stage. Statistical population of this survey included all the secondary school students of Tehran in 2019. A sample of 60 students was selected by using the random sampling techniques in accordance with Cochran formula, and a cooperative learning questionnaire was applied in order to collect data. Constructivist teaching applications have been conducted by treatment group for 10 one-hour sessions. The data has been analyzed by using both descriptive and inferential statistical analysis techniques (repeated measures designs (ANOVA) and paired sample test). Results: The results have displayed that the extent of Cooperative learners' achievements in constructive-based teaching was considerably higher than learners who have not been received this method. Conclusion: This study shows that the seventh grade experimental science education based on the constructivist approach has been significant effects on long-lasting cooperative learning of students. Based on the results, it is possible to provide an education-based intervention with a constructivist approach to increase the participatory learning of students in junior high school and this method can be used as one of the main methods to increase cooperative learning by activating students in the educational process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching, constructivist approach, cooperative learning, feedback.

نویسندگان مقاله منیره محمدزاده | Monireh Mohammadzadeh


مریم صفرنواده | Maryam Safarnavadeh


قدسی احقر | Godsi Ahghar



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2865-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات