این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۳۰
عنوان فارسی
برنامه تحرک بین المللی دانشجو واکاوی چالش های دانشجویان بین المللی در ایران
چکیده فارسی مقاله
بینالمللیسازی آموزش عالی یکی از مهمترین اتفاقات تأثیرگذار در دهههای اخیر بوده است فرایند جذب دانشجو به عنوان یکی از استراتژیهای مؤثر در دستیابی به اهداف بینالمللیسازی آموزش عالی، در دهههای اخیر به رقابتی جدی میان کشورها تبدیل شده است. از این رو به میزان شناخت و آگاهی دانشگاهها از تجارت دانشجویان، امکان استفاده از مزایا و فرصتهای بینالمللیسازی برای آنان افزایش خواهد یافت. پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چالشهای دانشجویان بینالمللی به منظور کمک به ارتقای راههای مؤثر در زمینه جذب، نگهداشت به واکاوی تجربیات دانشجویان بینالمللی در ایران پرداخته است. پژوهش با رویکردی کیفی به گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته به جمعآوری تجربیات زیسته 28 نفر از دانشجویان بینالمللی اقدام نموده است. انتخاب مشارکتکنندگان از طریق نمونهگیری در دسترس و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل دادههای پژوهش براساس تحلیل تم انجام شده است. یافتهها براساس چالش دانشجویان در سه مرحله پیش از تحصیل، حین تحصیل و پس از تحصیل تفکیک و تمهای اصلی براساس کدگذاری حاصل از مفاهیم ذیل هر مرحله ارائه شده است. براساس نتایج پژوهش حاضر، چالش آکادمیک، سازگاری فرهنگی، موانع زبانی و چالش امنیت شغلی به عنوان تمهای اصلی و تأثیرگذار در تحقق اهداف «برنامه تحرک بینالمللی دانشجویان به داخل» نیازمند توجه بیشتر برنامهریزان و مدیران دانشگاهی به منظور اصلاح و بهبوداست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بینالمللیسازی آموزش عالی، تحرک آکادمیک، تحرک بینالمللی دانشجو، دانشجوی بینالمللی، دانشگاه ایرانی.
عنوان انگلیسی
International Student Mobility Program (ISMP) Analysis of International Students' Challenges in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
In the recent decades, Internalization has been one of the most influential events in the higher education systems worldwide. And recruitment of international students, as one of the most effective strategies to achieve the goals of internationalization, has been a common solution to prevail in the competition between countries in the last decade. Therefore, studying these international students' various experiences and interactions is very important for the destination countries. Purpose of this qualitative study is to investigate the experiences of international students in the Iranian universities. The approach in this research is data collection through semi-structured interviews, collecting the lived-experiences of 28 international students and the research data analysis is based on thematic analysis. Findings are presented in three stages of pre-study challenges, in-study challenges and post-study challenges. The results show that academic challenges, cultural adjustment, language barriers and future job challenges are the most important topics that require more attention from the higher education planners and university administrators to achieve the goals of the International Student Mobility programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internationalization of Higher Education, Academic Mobility, International Student Mobility Program, Iranian Universities
نویسندگان مقاله
فیروزه اصغری | Firoozeh Asghari
Institue for social and cultural studies
موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1046-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات