این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۲-۹۹

عنوان فارسی پدیدارشناسی مکان در زیست جهان دانشجویی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله زیست جهان دانشجویان، به عنوان قشری که در آینده گروههای مرجع جامعه خواهند بود، با تمام پیچیدگی­ها و ابعاد و عناصر و جزئیات می­بایست مورد پژوهش و توصیف عمیق قرار گیرد. بنابراین مکان تعاملات غیررسمی دانشجویان به­عنوان بخشی از این زیست جهان دارای اهمیت است که در این پژوهش به آن توجه شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، توصیف عمیق ادراک ذهنی دانشجویان از مکان­های تعاملات غیررسمی خود است. برای دستیابی به معنای ذهنی دانشجویان از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. برای این منظور با 21 دانشجوی دانشگاه تهران از دانشکده­های مختلف مصاحبه عمیق پدیدارشناسی انجام شد. در پدیدارشناسی توصیفی، آنچه که به عنوان روش تحلیل توصیه می­شود، روش استویک-کولایزی- کین است. دانشجویان به معانی ذهنی گوناگونی از جمله احساس امنیت، آزادی و راحتی، پویایی و تعامل راحت میان دختر و پسر و رشته­های گوناگون، بقای دوستی، اتلاف وقت و بی­هدفی، افزایش دایره دوستان و همچنین احتراز از سیستم رسمی و نظارت آن بر جمع­های دوستانه و تعاملات خود در درون دانشگاه اشاره می­کنند. دانشجویان به دنبال دگر­مکان­ها و مکان­های سوم بعنوان مکان­هایی که بیرون از سیستم­های برنامه درسی رسمی و یا ماشین­های سیاسی به آن می­پیوندند، هستند. بدین معنا که از مکان­های شناخته شده دانشگاه که هنجارها و قواعدی برای آنها تعریف شده است عبور کرده و مکان­های جدیدی مناسب با زیست خود و نیازها و ترجیحات خود و دوستانشان انتخاب و در آن مکان به تعاملات خود می­پردازند. به نظر می رسد حضور دانشجویان در مکان­ها و ایجاد پاتوق­های دوستانه تمام ویژگی­های مکان سوم را دارد. از جمله اینکه آنها با میل خود به این مکان­ها رفت و آمد می­کنند، هیچ یک نقش میزبان را ایفا نکرده و همگی احساس آسایش و راحتی دارند. مکان سوم به توسعه شبکه اجتماعی آنها و ایجاد دوستی­های جدید در دانشجویان کمک می­کند. مکالمه و گفتگوی مفرح و سرگرم­کننده مهم­ترین وجه تمایز مکان سوم از دیگر مکان­هاست. پاتوق­های دانشجویان همانند دیگر مکان­های سوم، دسترسی­پذیر هستند و همانطور که ادراکات ذهنی دانشجویان نشان داد در­ دسترس بودن یکی از مهم­ترین ویژگی­های مورد نظر دانشجویان برای ایجاد دورهمی­های دوستانه است. یکی از ویژگی­های مکان سوم سرزندگی است، دانشجویان در جمع­های دوستانه خود در درون و یا بیرون از دانشگاه بدنبال گذراندن اوقات خوش و گفت­و­شنود و خنده و سرگرمی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعاملات و ارتباطات دانشجویان، زیست جهان دانشجویی، پدیدارشناسی مکان، دانشگاه تهران

عنوان انگلیسی Phenomenology of Place in Student's Life-World of Tehran University
چکیده انگلیسی مقاله The student's Life-world, as the reference groups of community in the future, must be deeply explored and described in all its complexities, dimensions, elements and details. Therefore, the place of informal interactions of students as part of this Life-world is important in this study. The main purpose of the present study is that describe the students' mental perception of their informal interaction's place deeply. Descriptive phenomenological method was used to achieve students' subjective meaning. For this purpose, in-depth interviews were conducted with 21 students of Tehran University from different collegiate. In descriptive phenomenology, what is recommended as a method of analysis is the Stevick-Colaizzi-Keen method. Students have a variety of mental meanings, including security, freedom and convenience, dynamics and ease of interaction between girls and boys, the survival of friendships, the loss of time and purpose, increasing of friends and they also point to a break from the formal system and its oversight of friendly gatherings and interactions within the university. Students are looking for other places and third places as places outside of formal systems or political machines. That is, they cross over well-known places to which norms and rules are defined, and choose new places that fit their lives and their needs and communicate with their friends. The presence of students in places seems to have all the features of a third place. None of them play a host role, and they all feel comfortable. Third place helps to develop their social network and build new friendships with students. Entertaining conversation is the most important way to distinguish third place from other places. Student places are accessible, like the other third places, and as students' mental perceptions have shown, availability is one of the most important features of students to create friendly interactions. Students in their friendly gatherings inside or outside the university are looking for fun times, conversations, laughter and entertainment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student Interactions and Communications, Student Life-world, Phenomenology, place

نویسندگان مقاله مژگان خوشنام | mojgan khoshnam



نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1490-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات