این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۰۰-۱۳۹
عنوان فارسی
مدلسازی ساختاری تفسیری مؤلفههای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور
چکیده فارسی مقاله
در عصر حاضر برخورداری از سیستم آموزش عالی بهعنوان پاشنه آشیل توسعه همهجانبه و پویایی آن، ابزاری برای مقابله با بحرانهای پیش رو و متضمن برآورده سازی نیازهای جوامع به شمار میآیند. بهطوریکه دارا بودن این امتیاز معیاری برای سنجش پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون و ابزاری قدرتمند در تمایز کشورها از دریچه توسعهیافتگی و یا عقبماندگی است. بنابراین بهرهگیری از رویکردی نوین، کارا و اثربخش در سیاستگذاری آموزش عالی که از شواهدی همچون شواهد کیفی، کمی، توصیفی، تجربی و شواهد موجود حاصل از پژوهشهای همسنخ بهره بگیرد، ضرورت استفاده از رویکرد سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در کشور را حیاتی میسازد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سیاستگذاری مبتنی بر شواهد برای نظام آموزش عالی ایران با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. ازاینرو با استفاده از دادههای جمعآوری شده از پرسشنامه توزیعشده در بین 20 نفر از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس، مدیران ارشد، کارشناسان، و خبرگان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسا و مدیران دانشگاههای جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. سطحبندی و اثر متقابل مؤلفههای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور تعیین گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدلسازی، ساختاری تفسیری، سیاستگذاری، سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، آموزش عالی.
عنوان انگلیسی
The Designing of the Model of Interpretive Structural of the Components of Evidence-Based Policy Making of Higher Education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The modernization of the higher education system as the center of comprehensive development and its dynamics are a means of dealing with the emerging crises and ensuring that the needs of the society are met. Having this privilege is a benchmark for measuring progress and development in different countries and a powerful tool in distinguishing countries from development to developing ones. Therefore, utilizing a modern, efficient, and effective approach to higher education policy making that utilizes evidence such as qualitative, quantitative, descriptive, empirical and existing evidence from peer-reviewed research highlights the need to use evidence-based policymaking. Therefore, the structured and prioritized hierarchy of the components and variables effective on the evidence based policy making of higher education system in Iran has been obtained through interviewing twenty members of the Higher Education Commission, senior managers, experts, and experts of the Ministry of Science and Research and Technology and the Ministry of Health and Medical Education and the heads and managers of the universities of the Ministry of Science, Research and Technology utilizing snowball sampling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
The Designing of Model, Interpretive Structural, Public Policy Making, Evidence-Based Policy Making, and Higher Education.
نویسندگان مقاله
علی هدایتی | ali hedayati
ابراهیم صالحی عمران | ebrahim salehi emran
mazandaran university
دانشگاه مازندران
میثم شیرخدایی | meisam shirkhodaei
Mazandaran University
دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1712-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات